NaKolei.pl WiadomościEkonomia i rynek Województwa starają się o ogromne dofinansowania na zakup taboru [LISTA]

Województwa starają się o ogromne dofinansowania na zakup taboru [LISTA]

Adrian Izydorek
Mat. NaKolei.pl

Urzędy Marszałkowski starają się o dofinansowanie zakupów taborowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. W grę wchodzą zarówno EZT, jak i hybrydy oraz pociągi wodorowe. Znamy szczegóły.

Krajowy Plan Odbudowy to plan odbudowy gospodarki po kryzysie związanym z pandemią koronawirusa. W założeniu Projekt ten ma pozwolić zbudować cyfrową i zieloną gospodarkę, odporną na szoki i potencjalne przyszłe kryzysy. Samorządy Województwa w ramach tego programu starają się o dofinansowanie inwestycji taborowych. Redakcja portalu NaKolei.pl poznała szczegóły tych zakupów w danych województwach.

Województwo Wielkopolskie

Województwo Wielkopolskie jako jedno z pierwszych województw zapowiedziało zainteresowanie zakupem pociągów wodorowych – o czym informowaliśmy na łamach naszego portalu. W ramach pierwszego naboru wniosków o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (RFIL) Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego złożył dwa wnioski – na zakup 6 nowych pojazdów hybrydowych oraz sfinansowanie wkładu własnego do projektu „Zakup taboru dla aglomeracyjnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Poznańskiej Kolei Metropolitalnej”. Wnioski nie zostały pozytywnie rozpatrzone.

W drugim naborze złożono ponowny wniosek o sfinansowanie zakupu dwóch dodatkowych EZT w ramach prawa opcji do realizowanej umowy na dostawę jednostek Elf od Pesy Bydgoszcz. Tutaj chodzi o starania uzyskania dofinansowania rzędu 50 922 000 złotych. Urząd Marszałkowski oczekuje na decyzje o rozpatrzeniu wniosku. W przypadku otrzymania dofinansowania, przyznane środki będą musiały być wydatkowane do końca 2022 roku. Procedury przetargowe mają rozpocząć się niezwłocznie po ogłoszeniu wyników naboru

Dodatkowo, Urząd Marszałkowski oczekuje w dalszym ciągu decyzji o dofinansowanie w ramach KPO zakupu 20 sztuk nowych pięcioczłonowych EZT oraz 12 sztuk nowych pojazdów o napędzie wodorowym.

Obecnie Ministerstwo Finansów Funduszy i Polityki Regionalnej rozpoczęło konsultacje społeczne projektu Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027 oraz założeń do Krajowego Planu Odbudowy, który powinien zostać przedstawiony Komisji Europejskiej do końca kwietnia 2021 r. Podział środków dla poszczególnych województw będzie znany dopiero po zaakceptowaniu projektów przez Komisję Europejską. Termin wydatkowania środków został wyznaczony do połowy 2026 roku – poinformował portal NaKolei.pl rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

Województwo Opolskie

Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego złożył wniosek do Krajowego Planu Odbudowy o zakup 27 pojazdów hybrydowych. Takie pojazdy jakie jedyny polski producent taboru kolejowego oferuje Newag z Nowego Sącza. Po raz pierwszy hybrydowego Impulsa (spalinowo-elektrycznego) zaprezentowano podczas targów Trako 2019 w Gdańsku. Takie jednostki zamówiły już Koleje Dolnośląskie oraz województwo zachodniopomorskie. Natomiast w trakcie postępowania przetargowego na hybrydy jest Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Co ważne, Urząd Transportu Kolejowego wydał dopuszczenie do eksploatacji takich jednostek w październiku 2020 roku – więcej informacji.

Jednakże jak poinformował Urząd Marszałkowski: „O pojazdy o napędzie wodorowym się nie staramy”.

Województwo Małopolskie

Z informacji pozyskanych przez portal NaKolei.pl wynika, że co prawda Województwo Małopolskie zgłosiło zakup taboru w ramach Krajowego Programu Odbudowy, natomiast nie uzyskaliśmy żadnych szczegółów. Nie wiemy więc o jakich ilościach mowa oraz jakie to będą jednostki. Prawdopodobnie będą to elektryczne zespoły trakcyjne. Natomiast z pewnością wnioski nie dotyczyły pojazdów wodorowych. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego również oczekuje na decyzję w sprawie złożonych do KPO dokumentów.

[Aktualizacja 18.01.2021 r.] Województwo Podlaskie

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego poinformował, że stara się o pozyskanie ośmiu pojazdów hybrydowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Urząd obecnie oczekuje na decyzje w sprawie przyznania dofinansowania.

[Aktualizacja 19.01.2021 r., godz. 9:30] Województwo Mazowieckie

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego stara się o dofinansowanie rzędu 2 miliardów 345 milionów złotych! Za tę kwotę Koleje Mazowieckie chcą pozyskać:

  • 10 sztuk dwuczłonowych EZT;
  • 10 sztuk hybrydowych dwuczłonowych zespołów trakcyjnych;
  • 15 sztuk czteroczłonowych piętrowych EZT;
  • 25 sztuk pięcioczłonowych EZT;
  • 30 sztuk wagonów piętrowych do pociągów typu push–pull.

Ponadto Urząd wnioskował o dofinansowanie zakupu 100 pojazdów FCEBs (autobusu, busy) na napęd wodorowy, jednostki hybrydowe lub elektryczne o różnej wielkości.

Co ważne, jednostki hybrydowe można również interpretować jako spalinowo-elektryczne, ale również wodorowo-elektryczne. Czekamy na potwierdzenie informacji od Urzędu Marszałkowskiego. Aktualizacja 20.01.2021: Urząd Marszałkowski potwierdził, że planowany jest zakup 10 szt. jednostek hybrydowych (spalinowo-elektrycznych).

[Aktualizacja 19.01.2021 r. godz. 15:30] Województwo Lubelskie

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego poinformował portal NaKolei.pl, że Samorząd nie złożył żadnych wniosków o dofinansowanie zakupu taboru w ramach Krajowego Planu Odbudowy oraz Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

[Aktualizacja 22.01.2021 r.] Województwo Lubuskie

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego złożył wniosek o dofinansowanie w ramach KPO na zakup 8 pojazdów hybrydowych (spalinowo-elektrycznych). Wniosek ten wstępnie zakwalifikował się do programu.

Województwo Lubuskie, jako organizator publicznego transportu zbiorowego, sukcesywnie pozyskuje nowe pasażerskie pojazdy kolejowe, które następnie udostępniane są operatorowi transportu do realizacji przewozów. Kształt sieci kolejowej na terenie naszego województwa, w której aż 68% linii stanowią odcinki niezelektryfikowane, wymaga stosowania pojazdów z napędem spalinowym – poinformował portal NaKolei.pl Sławomir Kotylak, Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji. 

Urząd Wojewódzki biorąc pod uwagę dominację niezelektryfikowanych tras kolejowych na terenie województwa, zakupił 20 spalinowych zespołów trakcyjnych, a w ramach ma zakup kolejnych. Ponadto, Urząd nie wyklucza zakupu pojazdów wodorowych,  lub wodorowo-elektrycznych.

[Aktualizacja 25.01.2021 r.] Województwo Podkarpackie

Jak dowiedział się portal NaKolei.pl, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w ramach Krajowego Planu Odbudowy wnioskował o dofinansowanie zakupu 10 sztuk czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 5 sztuk trójczłonowych hybrydowych jednostek (elektryczno-spalinowych). Kwota o jaką stara się województwo to 410 mln złotych brutto.

[Aktualizacja 02.02.2021 r.] Województwo Dolnośląskie

Jak poinformował Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, Samorząd stara się o dofinansowanie w ramach KPO zakupu 20 EZT, 12 sztuk „wysokoefektywnych elektrycznych pojazdów kolejowych” oraz 40 sztuk autonomicznych pojazdów elektrycznych, a także 8 nowych dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych i 2 trójczłonowych pojazdów hybrydowych (elektryczno-spalinowych). Prawdopodobnie Samorząd stara się o dofinansowanie zakupu autonomicznych busików, które miałyby ułatwić mieszkańcom dojazd do przystanków kolejowych. Zdecydowanie byłoby to przełomowe rozwiązanie na skalę Polski.

Co więcej, w ramach KPO Samorząd złożył wnioski o dofinansowanie rozbudowy zaplecza technicznego Kolei Dolnośląskich oraz rewitalizacji około 300 km linii kolejowych i elektryfikacja następnych 110 km.

Starania województw o dofinansowanie zakupu pociągów wodorowych

Według nieoficjalnych informacji, do których dotarł portal NaKolei.pl, wynika że:

Województwo pomorskie stara się w ramach KPO o dofinansowanie zakupu od 14 do 20 sztuk pociągów wodorowych.

Województwo kujawsko-pomorskie złożyło wniosek do Krajowego Programu Odbudowy o dofinansowanie zakupu 5 pociągów wodorowych.

Ponadto, województwo lubuskie oraz woj. śląskie zadeklarowały zainteresowanie pociągami wodorowymi

Artykuł będzie aktualizowany w przypadku pozyskania kolejnych informacji.

Mat. NaKolei.pl




map created with amCharts | amCharts







Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności