Prawo i przetargi Przewozy pasażerskie Tabor

Wielkopolska zainteresowana kupnem pociągów wodorowych i hybrydowych

Wielkopolska zainteresowana kupnem pociągów wodorowych i hybrydowych Fot. Piotr Zaremba FB / Koleje Wielkopolskie

Województwo wielkopolskie jest zainteresowane zakupem nowego taboru. Mowa o pociągach wodorowych oraz hybrydowych. Samorząd Województwa zgłosił wnioski o dofinansowanie.

Jak dowiedział się portal NaKolei.pl, Samorząd Województwa Wielkopolskiego zgłosił wnioski o dofinansowanie na zakup taboru. Województwo stara się uzyskać finanse na zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych, pociągów wodorowych oraz hybrydowych.

Samorząd zgłosił wnioski w ramach dwóch źródeł finansowania:

  • Krajowy Plan Odbudowy – Projekt ,,Poprawa mobilności przestrzennej mieszkańców Wielkopolski w publicznym transporcie zbiorowym poprzez zakup nowego taboru kolejowego”
  • Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 dla jednostek samorządu terytorialnego (jst)  w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych

Pierwszy projekt (Krajowy Plan Odbudowy) obejmuje zakup 20 sztuk nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które miałyby obsługiwać ruch regionalny i aglomeracyjny oraz 12 sztuk nowych pojazdów o napędzie wodorowym do obsługi ruchu regionalnego i aglomeracyjnego. Warto zaznaczyć, że Wielkopolska jako jeden z pierwszych rejonów w Polsce poważnie rozważa zakup wodorowych pociągów. Również województwo pomorskie otwarcie przyznaje zainteresowanie innowacyjnym napędem. Pociągi wodorowe w kolejnych krajach za granicą rozpoczynają przejazdy testowe, coraz większa liczba przewoźników jest zainteresowana ich kupnem. W ostatnim czasie, holenderskie władze opublikowały raport przedstawiający wyniki testów wodorowego pociągu, które zakończono sukcesem – więcej informacji w artykule.

Natomiast w ramach drugiego źródła finansowania, Samorząd złożył dwa wnioski:

  • pierwszy dotyczy zakupu 6 nowych pojazdów hybrydowych do obsługi ruchu regionalnego i aglomeracyjnego;
  • drugi, dostawy 5 sztuk EZT w ramach  projektu objętego dofinansowaniem z POIiŚ 2014-2020 pn.: „Zakup taboru dla aglomeracyjnych kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze Poznańskiej Kolei Metropolitalnej” i zakup dodatkowych dwóch EZT w ramach prawa opcji.

Oczywiście realizacja tych projektów jest zależna od ilości przyznanych środków finansowych.

W przypadku Krajowego Planu Odbudowy, wyłonienie wniosków wybranych do dofinansowania nastąpi w 2021 roku po zatwierdzeniu Planu przez Komisję Europejską, a termin wydatkowania środków został wyznaczony do połowy 2026 roku – poinformował portal NaKolei.pl Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak.

Decyzja o przyznaniu bądź nieprzyznaniu dofinansowania w ramach Funduszu Przeciwdziałania COVID-19  zostanie przekazana po zatwierdzeniu wniosków przez Prezesa Rady Ministrów. Prezes Rady Ministrów, na podstawie rekomendacji Komisji do spraw Wsparcia Jednostek Samorządu Terytorialnego, składa dyspozycję wypłaty środków, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosków przez wojewodę (prawdopodobnie jeszcze w 2020 roku). W przypadku otrzymania dofinansowania, przyznane środki będą musiały być wydatkowane do końca 2022 roku. Z tego powodu procedury przetargowe rozpoczną się niezwłocznie po ogłoszeniu wyników naboru.

Zobacz również: Paliwo wodorowe przyszłością kolei