NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura W 2023 roku wbicie łopaty pod budowę CPK. Dotyczy to również pierwszych linii KDP

W 2023 roku wbicie łopaty pod budowę CPK. Dotyczy to również pierwszych linii KDP

Adrian Izydorek
Fot. Michał Ciechowski

Centralny Port Komunikacyjny to ogromny projekt, a swoją wielkość zawdzięcza nie tylko budowie planowanego lotniska, ale przede wszystkim budową prawie 1800 km linii kolei dużych prędkości w całej Polsce. Według Wiceministra Horały, w 2023 roku nastąpi pierwsze wbicie łopaty zarówno dla budowy nowych tras kolejowych, jak i samego lotniska.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma wpłynąć na rozwój gospodarki całego kraju. Projekt CPK to ogromna szansa na to, że transport szynowy w Polsce zrobi ogromny krok milowy. Spółka zakłada budowę prawie 1800 nowych linii kolejowych, gdzie pociągi mogłyby jeździć nawet z prędkością 350 km/h. Niewykluczone, że szansa na budowę takiej infrastruktury może się tak szybko nie powtórzyć.

Będzie wielkim sukcesem, jeżeli wszyscy my w Polsce będziemy patrzeć na projekt taki jakim jest, a nie kto go realizuje. Jeżeli odłożymy retorykę polityczną i popatrzymy na kwestie gospodarcze i korzyści – jest to przeogromne przedsięwzięcie transportowe. Jakościowo warunki do życia, transportu, prowadzenia biznesu – to skok, jakiego nigdy nie było. To gwarantuje, że projekt ten będzie kontynuowany, bez względu na to, kto podejmuje decyzje – to się po prostu opłaca – mówił Michał Szaniawski, Dyrektora Biura Strategii i Analiz Programu w Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

Zakłada się, że terminem uruchomienia CPK jest połowa 2027 roku. Spółka na ten moment podpisuje kolejne umowy na przygotowanie studium wykonalności dla poszczególnych odcinków. Jest to najważniejszy etap przed rzeczywistym wbiciem pierwszej łopaty na placu budowy.

Rok 2023, przekładając go z kalendarza politycznego na inwestycyjny, to rok wbicia łopaty zarówno dla samego lotniska, węzła kolejowego, jak i pierwszych odcinków linii kolei dużych prędkości – mówił podczas IV Forum Wizja Rozwoju Wiceminister Marcin Horała, Pełnomocnik Rządu ds. CPK.

CPK będzie równoznaczne z zakupem nowego taboru, które PKP Intercity będzie chciało zakontraktować właśnie pod ten projekt. Będą to pociągi kolei dużych prędkości, które rozpędzą się do co najmniej 250 km/h. Przetarg ten może być szansą dla polskich producentów taboru – więcej informacji. Projekty CPK na budowę linii dostosowanych do jazdy z prędkością 350 km/h powstają z myślą, aby polska kolej w przyszłości mogła przeskoczyć tzw. technology gap.

Korzyści również dla transportu towarowego

Oprócz skoku w jakości usług przewozów pasażerskich, skorzystałyby na tym również przewozy towarowe.

Wybudowanie takiego portu będzie zwiększeniem mobilności ludzi o 10 proc, zwiększenie aktywności gospodarczej i PKB kraju. Przewozy towarowe są ściśle związane z rozwojem kraju. Jesteśmy zainteresowani wspieraniem projektów, które wspierają rozwój PKB. Poza wybudowaniem portu, to także nowe linie kolejowe, na które potrzeba przywiezienia materiałów budowlanych, kruszców – to ogromny impuls inwestycyjny dla naszej spółki. Kolejnym elementem, który widzimy jest umiejscowienie multimodalnego terminalu towarowego przy CPK, by zintegrować wszystko w jeden duży hub. Ta lokalizacja idealnie wpisuje się w projekt. Wszystko to uzupełnić może transport lotniczy. Jesteśmy zainteresowani, by to wszystko było sprawnie realizowane – mówił Czesław Warsewicz, Prezes Zarządu PKP CARGO.

Powstawanie CPK już teraz stało się faktem. Przykładem jest obecnie realizowana inwestycja na stacji Warszawa Zachodnia.

Obecnie dziś realizowana największa inwestycja dworcowa Warszawa Zachodnia zakłada już budowę peronów, które obsługiwać będzie pociągi na lotnisko. System CPK już się buduje – stwierdził Krzysztof Golubiewski, Członek Zarządu PKP S.A.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności