NaKolei.pl OpiniePublicystyka UTK podsumował stan bezpieczeństwa kolei w 2021 roku

UTK podsumował stan bezpieczeństwa kolei w 2021 roku

Redakcja
Fot. PKP PLK S.A.

Urząd Transportu Kolejowego opublikował „Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego za 2021 r.”. W minionym roku miernik wypadków na sieci kolejowej wyniósł 1,97. Parametr ten jest niższy niż przed pandemią, jednak wyższy niż w pandemicznym 2020 r.

W 2021 r. na liniach kolejowych doszło w sumie do 511 wypadków. Najniższy wynik zanotowano w pandemicznym 2020 r. Ogólna liczba wypadków w 2021 r., włączając w to bocznice kolejowe, wyniosła 662 zdarzenia, co stanowi wzrost o 28,3% w stosunku do 2020 r. oraz o 3,1% wzrost w stosunku do 2019 r. (642 wypadki). Wpływ na taką zmianę w stosunku do 2019 r. w dużym stopniu miały wypadki na bocznicach kolejowych, których było 151, najwięcej odkąd UTK zbiera dane w tym zakresie.

Mat. UTK

Najliczniejszymi rodzajami wypadków na sieci kolejowej w 2021 r. były wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych. Było ich 216, o 47 więcej niż w roku 2020. Drugim najczęściej występującym rodzajem wypadków były zdarzenia z udziałem osób – w 2021 r. było ich 144, o 8 więcej niż rok wcześniej, ale o 17 mniej, niż w 2019. Na trzecim miejscu uplasowały się wykolejenia, których było 106. Liczba tych wypadków wzrosła w ubiegłym roku najbardziej dynamicznie spośród wszystkich – o 42 wypadki.

Niemal trzy czwarte wypadków na sieci kolejowej ma swoje źródło poza systemem kolejowym. W 2021 r. było to 370 zdarzeń, co stanowi 72,4% wszystkich wypadków. Są to głównie wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych (216), z udziałem osób znajdujących się na torach w miejscach niedozwolonych (137), czy z udziałem pojazdów drogowych poza przejazdami na stacjach i szlakach (8). W zdarzeniach tych zginęło w sumie 149 osób, a 44 zostały ranne.

W minionym roku wzrosła liczba wypadków na bocznicach kolejowych. Najczęściej występowały wykolejenia i kolizje pojazdów kolejowych, które stanowiły łącznie 87,4% wszystkich wypadków. Wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach oraz wypadki z udziałem osób i poruszających się pojazdów kolejowych na bocznicach kolejowych stanowią jedynie 12,6%. Taka struktura wypadków w tych miejscach jest odzwierciedleniem ich specyfiki, gdzie głównie prowadzone są zestawienia składów, a stan infrastruktury często bywa gorszy od tego na sieci kolejowej. Natomiast stosunkowo niewielkie prędkości jazdy zmniejszają ryzyko wystąpienia zdarzeń na przejazdach czy z udziałem osób.

Opublikowane sprawozdanie przedstawia kompleksowy obraz bezpieczeństwa systemu kolejowego w Polsce w 2021 r. Do jego opracowania wykorzystane zostały dane o poważnych wypadkach, wypadkach i incydentach zgromadzone przez Prezesa UTK. Ich analiza pozwoliła zidentyfikować obszary wymagające dalszych działań, aby utrzymywać i stale podnosić poziom bezpieczeństwa sektora kolejowego.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności