Obecnie trwa drugi etap Programu Kolej Plus. W trakcie jego trwania samorządy mają opracować studium planistyczno-prognostyczne na wykonanie zawnioskowanych przez siebie projektów. Okazało się, że niektóre samorządy potrzebują dofinansowania, aby móc chociażby ogłosić przetarg na wykonanie studium.
Do drugiego etapu Programu Kolej Plus zakwalifikowało się 79 projektów. Niedługo potem PKP PLK podały do informacji publicznej, że trzy projekty zostały wycofane przez wnioskodawców. Były to projekty:
- “Budowa przystanku Mysłowice Północ na istniejącej linii 138 jako usprawnienie kolejowego połączenia Katowice – Nowy Bieruń (Oświęcim)”,
- “Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna”,
- “Odbudowa linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia”.
O przyczynach wycofania dwóch projektów przez Samorząd Woj. Mazowieckiego – tutaj. Obecnie widnieje widmo, że kolejni wnioskodawcy nawet nie przygotują studium wykonalności na realizację swoich projektów, gdyż występuje problem z finansowaniem przetargów na opracowanie dokumentów, a co więcej problem z sfinansowaniem 15 proc. wkładu własnego do projektu.
Posłowie apelują do Marszałka Całbeckiego
Z województwa kujawsko-pomorskiego spływają pierwsze informacje o problemach samorządów z uzyskaniem środków w celu realizacji założeń II etapu Programu. Politycy Lewicy wystosowali Apel do Marszałka Piotra Całbeckiego z prośbą o wsparcie finansowe dla Koronowa, Chełmna i Żnina. Jak zauważają, wsparcie finansowe jest konieczne do realizacji drugiego etapu programu.
Wszystkie projekty do Programu Kolej Plus dot. regionu woj. kujawsko-pomorskiego:
- Gmina Miasto Chełmno: „Połączenie kolejowe miasta Chełmna z Bydgoszczą poprzez reaktywację linii kolejowej nr 246 na odcinku Chełmno-Unisław Pomorski”
- Gmina Miasto Grudziądz: „Budowa przystanku kolejowego w obrębie skrzyżowania ul. Południowej w Grudziądzu z linią kolejową nr 207 Toruń Wschodni Malbork w km 53,0006”
- Gmina Grudziądz: „Budowa przystanku osobowego w ciągu linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni – Malbork w miejscowości Biały Bór”
- Gmina Koronowo: „Utworzenie nowego połączenia kolejowego Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – Chojnice”
- Gmina Żnin: „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Żnin – Bydgoszcz”
- Gmina Żnin: „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Żnin – Inowrocław”
Bardzo się zaangażowaliśmy w Program Kolej Plus, pomagaliśmy pisać odpowiednie wnioski, uczestniczyliśmy w projektowaniu linii kolejowej. Niestety problemem są pieniądze, a właściwie ich brak. Samorządów lokalnych nie stać na samodzielne finansowanie odpowiedniej dokumentacji potrzebnej do realizacji Programu. W przypadku Gminy Koronowo jest to kwota około 2,5 mln złotych. Dlatego też oficjalnie apelujemy, My działacze Lewicy oraz posłowie z okręgu bydgoskiego i toruńskiego do Szanownego Pana Marszałka i Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego o zaangażowanie finansowe dla projektów złożonych w ramach programu Kolej Plus dla samorządów Koronowa, Chełmna i Żnina – pisze w oświadczeniu działacz Michał Wysocki.
Ze wszystkich regionów w Polsce tylko Urzędy Marszałkowskie województwa kujawsko-pomorskiego oraz pomorskiego nie złożyły żadnego wniosku do Programu Kolej Plus. W przypadku woj. pomorskiego mamy do czynienia z jednym projektem, tj.: „Likwidacja największego na Pomorzu obszaru wykluczenia transportowego przez rewitalizację nieczynnej linii kolejowej nr 212 Bytów-Korzybie”, złożonego przez Gminę Kępice.
Rafał Wąsowicz zwraca uwagę, iż samorządy lokalne złożyły samodzielnie wnioski do programu Kolej Plus widząc bierność Zarządu Województwa [woj. kuj.-pomorskiego przyp. red.] w tej kwestii, jak również obserwując negatywne nastawienie do transportu kolejowego. Reaktywacja nieczynnych linii kolejowych jest bardzo ważna w walce z wykluczeniem komunikacyjnym tych regionów. Niestety gminy i powiaty nie będą w stanie samodzielnie sfinansować niezbędnej dokumentacji dlatego koniczne jest zaangażowanie finansowe województwa. Należy pamiętać, iż po reaktywacji połączeń samorządy będą obarczone innymi kosztami współtworzącymi linię kolejową jak np. powstanie i utrzymanie parkingów park&ride, czy miejsc postojowych dla rowerów. Niektóre samorządy będą z pewnością tworzyć i utrzymywać autobusową komunikację dowozową do stacji kolejowych – czytamy w komunikacie działaczy.
Nie tylko problemy w woj. kujawsko-pomorskim
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego wycofał dwa projekty z Programu. Decyzja o rezygnacji jednego z nich oburzyła mieszkańców regionu Sokołowa Podlaskiego, którzy nie zgadzają się z decyzją Marszałka. Chodzi o rewitalizację linii z Sokołowa Podlaskiego do Małkini. Według Urzędu Marszałkowskiego trasa biegnąca na południe od Sokołowa Podlaskiego linią kolejową nr 55 do Siedlec będzie wystarczająca dla mieszkańców regionu. Ponadto Miasto Węgrów złożyło wniosek do Programu Kolej Plus o budowę nowej trasy, niemalże równorzędnej do LK nr 55.
Z taką decyzją nie zgodzili się chociażby mieszkańcy Kosowa Lackiego, którzy zwrócili się z pismem do Marszałka. Samorządowcy gminy twierdzą, że projekt złożony przez sąsiednie miasto Węgrów jest nierealny do zrealizowania (tj. budowa równoległej trasy do LK nr 55).
Opisywaną propozycję budowy linii Sokołów Podlaski – Węgrów – Mrozy należy ocenić jako zupełni nierealną – wnioskodawcą jest samorząd miasta Węgrów, który posiada całkowity budżet na poziomie ok. 80 mln zł, a wydatki majątkowe poniżej 15 mln zł. Natomiast wymagany wkład własny w ramach Programu Kolej+ wynosi 15% – piszą Samorządowcy w piśmie do Zarządu Województwa Mazowieckiego.
Jak podawały PKP PLK pod koniec stycznia br., z 76 wniosków, 65 przedsięwzięć jest „na etapie przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowego dot. wstępnego studium planistyczno-prognostycznego”. Wtedy też na 11 projektach trwało już postępowanie przetargowe. Dodatkowo, dla 38 projektów samorządy miały zabezpieczyć finansowanie w budżecie na 2021 rok.