Infrastruktura Kolej jest dla ludzi
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Dlaczego woj. mazowieckie wycofało połowę projektów z programu Kolej Plus?

Dlaczego woj. mazowieckie wycofało połowę projektów z programu Kolej Plus? Mat. PKP PLK S.A. / NaKolei.pl

Samorząd województwa mazowieckiego zgłosił cztery projekty do programu Kolej Plus. Wszystkie przeszły do drugiego etapu Programu, natomiast Urząd Marszałkowski zrezygnował z dwóch z nich. Poznaliśmy przyczyny rezygnacji.

Obecnie 76. wniosków z 65 przedsięwzięć do Programu Kolej Plus jest na etapie przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowego dotyczącego wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego zrezygnował z dwóch swoich wniosków na terenie województwa. Chodzi o projekty:

  • Odbudowa linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia,
  • Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna.

W dalszym ciągu projekty dot. rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce oraz Ostrów Mazowiecka – Małkina w zamierzeniu będą realizowane.

Rewitalizacja linii Konstancin Jezioran – Nowa Iwiczna

Urząd Marszałkowski wycofał się z projektu dot. rewitalizacji linii kolejowej z Konstancina Jeziorna do Nowej Iwicznej z uwagi na fakt, że PKP PLK są w trakcie realizowania opracowania dokumentacji przedprojektowej dla trasy. PLK podpisały w lutym 2020 r. umowę na opracowanie dokumentacji dot. dobudowy torów na odcinku Warszawa Aleje Jerozolimskie – Piaseczno, z połączeniem do Konstancina.

W przypadku projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna”, odstąpiono od jego realizacji z uwagi na fakt, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) podpisała w lutym 2020 r. z firmą BBF sp. z o.o. umowę na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu pn. „Dobudowa torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa Al. Jerozolimskie – Piaseczno wraz z połączeniem do Konstancina – Jeziornej – opracowanie studium wykonalności” – powiedział portalowi NaKolei.pl zespół prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Według Urzędu, umowa ta przewiduje również warunkową analizę włączenia bocznicy kolejowej nr 937 Warszawa Okęcie – Jeziorna, zarządzanej przez PGNiG Termika w ciąg komunikacyjny LK nr 8.

Ponadto, linia do Konstancina Jeziornej leży na całej swej długości na terenie warszawskiego obszaru metropolitalnego, gdzie organizatorem przewozów powinno być Miasto st. Warszawa, a przewoźnikiem wykonującym usługę SKM Warszawa – pisze zespół prasowy Urzędu Marszałkowskiego

Zrezygnowanie z rewitalizacji linii Sokołów Podlaski – Małkinia

Natomiast decyzję rezygnacji z projektu dot. rewitalizacji linii Sokołów Podlaski – Małkinia Urząd tłumaczy tym, że projekt dot. połączenia Siedlce – Sokołów Podlaski będzie wystarczającym rozwiązaniem dla mieszkańców. Miasto Węgrów złożyło równolegle wniosek dot. projektu budowa nowej linii kolejowej relacji Sokołów Podlaski – Warszawa przez Węgrów i Mrozy. A więc mamy wnioski o rewitalizację i budowę nowej linii kolejowej, które obie będą połączone z linią kolejową nr 2. Warto pamiętać również o przystankach na trasie, które pozwoliłyby na walkę z wykluczeniem transportowym.

W przypadku projektu pn. ”Rewitalizacja projektu odbudowy linii kolejowej Sokołów Podlaski – Małkinia”, odstąpiono od jego realizacji biorąc pod uwagę, że Sokołów Podlaski w sposób optymalny (w odniesieniu do kosztów oraz czasu realizacji inwestycji) może uzyskać połączenie kolejowe spełniające cel Programu „Kolej+” (uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi) przez Siedlce. Wariant dotyczący zapewnienia połączenia kolejowego Sokołowa Podlaskiego z Warszawą przez Siedlce był dyskutowany na jednym ze spotkań on-line z przedstawicielami PKP PLK, przed ogłoszeniem wyników kwalifikacji do II etapu naboru wniosków złożonych w ramach Programu – tłumaczy Urząd Marszałkowski.

Jak informuje Urząd Marszałkowski, decyzja ta została podjęta po uzgodnieniach z PKP PLK. Z zapytaniem skierowaliśmy się do PKP Polskich Linii Kolejowych:

Marszałek Województwa Mazowieckiego w przesłanym do PKP Polskich Linii Kolejowych S.A piśmie, poinformował o wycofaniu dwóch projektów „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna” oraz „Odbudowa linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia”, bez podania powodów. O powodach decyzji informacje może przekazać bezpośrednio Wnioskodawca – poinformował portal NaKolei.pl Mirosław Siemieniec, Rzecznik prasowy PKP PLK S.A.

 

Mat. PKP PLK / NaKolei.pl