Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » Czy możliwy jest czas przejazdu między Wrocławiem a Krakowem w czasie krótszym niż 2,5h koleją?

Czy możliwy jest czas przejazdu między Wrocławiem a Krakowem w czasie krótszym niż 2,5h koleją?

Adrian Izydorek
Fot. POLREGIO

PKP PLK zakończyły planowane modernizacji na linii kolejowej z Krakowa do Katowic, dzięki temu od 13 grudnia czas podróży pociągiem skrócił się do około 70 minut. PLK planują realizację kolejnego etapu modernizacji linii, ale pojawia się wiele pytań – zadali je Posłowie.

Zakończenie kolejnych etapów modernizacji odcinka Jaworzno Szczakowa – Kraków pozwoliło w grudniu ubiegłego roku zaoferować po raz pierwszy od bardzo wielu lat atrakcyjny czas przejazdu koleją na trasie Katowice-Kraków. Podniesione parametry techniczne linii przyczyniły się do skokowego wzrostu liczby pociągów zarówno dalekobieżnych, jak i regionalnych w łącznej liczbie 37 par, które obecnie codziennie pokonują tę trasę w obydwu kierunkach.

Dzięki temu kolej ponownie stała się konkurencyjna na trasie – ceny biletów zaczynają się od 13 złotych. Czas przejazdu stał się również bardzo atrakcyjny, bo trwa on około 60-70 minut (w przypadku PKP Intercity jest to nawet 57 minut). Kolej na trasie może stać się jeszcze bardziej konkurencyjna, PKP PLK ogłosiło przetargi na budowę kolejnych wiaduktów.

Kolejne prace na trasie Katowice – Kraków

W ostatnich dniach pojawiły się kolejne informacje dotyczące dalszych prac modernizacyjnych na odcinku Katowice-Mysłowice, które są przewidziane dopiero w kolejnej perspektywie finansowej, czyli po roku 2027.

Jak zaznaczają posłowie, ze względu na długi okres oczekiwania na kolejny etap, wskazane jest zaoferowanie przez PKP PLK SA stabilnych parametrów infrastruktury, co pozwoli wszystkim przewoźnikom ustabilizować ofertę dla pasażerów na wysokim poziomie pod względem liczby pociągów i czasu przejazdu.

Związane jest to przede wszystkim z uzyskaniem docelowych parametrów odcinka obecnie modernizowanego, ale także wykonaniem prac utrzymaniowo-naprawczych, które pozwoliłyby na usunięcie ograniczeń prędkości na tymże odcinku, który w przyszłości będzie podlegał kompleksowej naprawie. Takie działania niewątpliwie dałyby szansę na dalsze skrócenie czasu przejazdu i szybsze odzyskanie pasażerów, którzy przez ostatnie lata przesiedli się do innych środków transportu – w szczególności samochodów osobowych korzystających z płatnej autostrady A4 Katowice-Kraków i tym samym stworzyłoby to realną alternatywną ofertę transportu publicznego na trasie Wrocław-Opole-Katowice-Kraków.

Kluczowe dla konkurencyjności linii kolejowej Wrocław – Opole – Katowice – Kraków jest osiągnięcie w tym roku takiego stanu modernizacji infrastruktury, który umożliwi setkom tysięcy klientów kolei przemieścić się z Wrocławia do Katowic w czasie krótszym niż 2,5 godziny. Fundamentem dla tego efektu, które powinien uzyskać pasażer od nowego rozkładu jazdy w grudniu 2021 roku powinny być prace utrzymaniowo-naprawcze, które PKP PLK wykona odcinkowo przy relatywnie niewielkim nakładzie finansowym. Powstanie trwała alternatywa, dzięki której moglibyśmy przenieść znaczną część ruchu drogowego, odciążając autostradę A4. W końcu historycznie, była to jedna z najważniejszych linii kolejowych w Polsce łącząca Dolny Śląsk, Opolszczyznę, Górny Śląsk i Małopolskę – powiedział dla portalu NaKolei.pl Jerzy Polaczek, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, Minister Transportu w latach 2005 – 2007

Posłowie z pytaniami do Ministra Infrastruktury

Biorąc pod uwagę powyższe, posłowie w interpelacji zwrócili się do Ministra Andrzeja Adamczyka z takimi pytaniami, dzięki którym istnieje szansa, że dowiemy się kiedy pociągi przyśpieszą do 160 km/h na odcinku Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny, czy w ogóle jest planowane usunięcie ograniczeń prędkości na odcinku Katowice – Mysłowice.

Wszystkie pytania posłów do Ministra Infrastruktury:

1. Kiedy planowane jest podniesienie prędkości do wartości docelowej 160 km/h na odcinku Jaworzno Szczakowa-Kraków Główny? Z informacji medialnych wynika, że nie było oferentów do ogłoszonego przez PKP PLK przetargu na certyfikację tego odcinka do docelowych parametrów.

2. Czy planowane jest usunięcie ograniczeń prędkości na odcinku Katowice-Mysłowice celem przywrócenia stabilnej jazdy z obowiązującą na tym odcinku prędkością 100 km/h? Wskazane byłoby po wykonaniu prac naprawczych utrzymanie obowiązującej prędkości drogowej do czasu kompleksowej modernizacji.

3. Czy możliwa jest dalsza poprawa przejazdu przez stację Mysłowice, która jest obecnie wąskim gardłem w relacji Katowice-Kraków z uwagi na obowiązujące w obrębie stacji głębokie ograniczenia prędkości?

4. Czy planowane jest zwiększenie prędkości jazdy pociągów na odcinku Mysłowice-Jaworzno Szczakowa oraz na odcinku Kraków Mydlniki-Kraków Główny?

5. Jak duże komplikacje w ruchu pociągów spowoduje przebudowa peronów przystanku Kraków Business Park? Jak długo potrwa ruch jednotorowy na odcinku Zabierzów-Kraków Mydlniki spowodowany przebudową peronów?

6. Czy możliwa jest rezygnacja z przebudowy peronów zbudowanych w 2007 roku, których standard wysokości 550 mm odpowiada parametrowi wielu innych peronów zbudowanych na innych liniach w późniejszych latach?

7. Kiedy planowane jest zakończenie prac w torach głównych zasadniczych na stacji Trzebinia i czy spowodują one komplikacje w ruchu pociągów na szlaku Trzebinia–Krzeszowice?

8. Do kiedy planowane jest zakończenie prac modernizacyjnych na odcinku Opole Zachodnie-Opole Groszowice oraz Opole Groszowice-Kędzierzyn Koźle wraz z uzyskaniem docelowych parametrów 160 km/h dla tego drugiego odcinka?

9. Czy planowane jest zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich na odcinku Opole Groszowice-Strzelce Opolskie-Gliwice Łąbędy powyżej obecnej prędkości 120 km/h?

10. Do kiedy planowane jest wykonanie prac utrzymaniowych i usunięcie ograniczeń prędkości na odcinku Gliwice Łąbędy-Kędzierzyn Koźle oraz uzyskanie stabilnej jazdy pociągów z prędkością 120 km/h?

11. Kiedy planowana jest kompleksowa przebudowa stacji Gliwice Łąbędy? Czy zaplanowane są działania w trakcie przebudowy, które zminimalizują komplikacje w ruchu pociągów na tej ważnej stacji węzłowej?

Z wypowiedzi dla mediów Pana prezesa PKP PLK SA wynika, że na miesiąc grudzień br. planowane jest uzyskanie czasu przejazdu na poziomie 45 minut dla najszybszych pociągów pomiędzy Katowicami i Krakowem. Wskazane jest, aby ten czas był możliwie jak najkrótszy także dla innych pociągów, co stworzy realną konkurencję kolejową zarówno w ruchu regionalnym, aglomeracyjnym, jak i dalekobieżnym dla bardzo obciążonego ruchem drogowym odcinka autostrady A4 Wrocław-Opole-Katowice-Kraków.


Interpelację wystosował: Jerzy Polaczek, Bożena Borys-Szopa, Marek Wesoły, Robert Warwas, Waldemar Andzel, Rafał Bochenek, Ewa Filipiak, Marek Polak, Małgorzata Wassermann, Katarzyna Czochara, Violetta Porowska, Agnieszka Soin, Mirosława Stachowiak-Różecka, Jacek Świat

Podobne artykuły