Prawo i przetargi Tabor Transport miejski

Skoda z umową na pociągi dla Metra Warszawskiego. Pierwszy za 20 miesięcy

Skoda z umową na pociągi dla Metra Warszawskiego. Pierwszy za 20 miesięcy Fot. NaKolei.pl

Za 20 miesięcy do Warszawy ma dotrzeć pierwszy skład metra, wyprodukowany przez konsorcjum Skoda Transportation i Skoda Vagonka. Takie są założenia podpisanej dziś (30 stycznia) umowy z Metrem Warszawskim.

Obejmuje ona 37 pociągów w zamówieniu podstawowym oraz 8 w opcji. 15 z nich ma trafić do obsługi wydłużonej II linii, 22 zastąpią najstarsze składy serii 81. Kolejne zostaną zakupione, jeśli zajdzie potrzeba zwiększenia częstotliwości kursowania do 120 sekund. Dziś metro podjeżdża na stacje co 2 minuty i 20 sekund w szczycie. Ostateczna decyzja w tym zakresie należy do organizatora transportu publicznego, a więc ZTM-u.

 

Przez cały czas rozwijamy metro. Dziś podpisujemy umowę na nowe pociągi, niebawem otworzymy kolejne stacje na II linii – powiedział Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Pracujemy także nad kolejnymi odcinkami, a także nad III linią – dodał.

Jeżeli chodzi o warunku przetargu to nie tylko cena grała rolę, ale także zużycie energii i przyjazność dla środowiska. Warszawa realizuje duży program walki o czyste powietrze. Dlatego inwestuje w transport ekologiczny. Pierwszy autobus niskoemisyjny już jest, Tramwaje Warszawskie także podpisały umowę na nowoczesne wagony. Umowa Metra Warszawskiego wpisuje się zatem w tę strategię.

Nowe składy będą zestawione z sześciu wagonów. Ich wnętrze będzie jednoprzestrzenne. Zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Kupujemy pociągi nowoczesne, przyjazne dla pasażerów, ale także dla środowiska – podkreślił Prezes Metra Warszawskiego, Jerzy Lejk. Co ważne okresy międzyprzeglądowe nowych pociągów to 130 dni. To ważny element dla przewoźnika. W Inspiro okres ten wynosi 90 dni. Dzięki umowie ze Skodą ulega on zatem dalszemu wydłużeniu.

Nowe pociągi będą w pełni kompatybilne z systemami sterowania ruchem na obu liniach metra.

Dla Skody będzie to debiut na rynku pojazdów metra w Polsce. Nie oznacza to jednak, że czeski producent nie ma doświadczenia w tym segmencie. Nasze metro jeździ w Rosji, mamy też długoterminowe umowy w Czechach – mówił Petr Brzezina, Prezydent Grupy Skoda Ttransportation. Cieszy nas ta wygrana, która umacnia naszą pozycję w Polsce. Dostarczaliśmy już nasze tramwaje do Wrocławia, a urządzenia do tramwajów w Krakowie i trolejbusów w Lublinie – dodał.

Zamówienie obejmuje także dostawę części zamiennych, symulatora, poszerzoną gwarancję oraz szkolenia pracowników. Jego wartość to 1.308 mld zł. Całe zamówienie ma zostać zrealizowane do 2024 roku. Testy pierwszego pociągu powinny natomiast zakończyć się w ciągu 24 miesięcy od dziś. Jak łatwo zatem policzyć na ich przeprowadzenie będą 4 miesiące.