Fińska firma Škoda Transtech, która jest częścią grupy transportowej Škoda, przekazała do Tampere pierwszy dwukierunkowy niskopodłogowy tramwaj ForCity Smart Artic. Stopniowo dziewiętnaście z tych pojazdów o wartości ponad 100 milionów euro wyruszy do trzeciego co do wielkości miasta w Finlandii.
Tramwaje są przystosowane do warunków skandynawskich.
Zapewniają pasażerom maksymalny komfort, na przykład dzięki ogrzewanym podłogom, podwójnym szybom lub klimatyzacji w miesiącach letnich. Pojazdy oparte są na sprawdzonych rozwiązaniach, które uzyskaliśmy podczas produkcji pojazdów dla stolicy Helsinek, gdzie dostarczyliśmy ogółem 72 tramwaje – powiedział Zdeněk Majer, prezes zarządu Škoda Transtech i starszy wiceprezes ds. Sprzedaży Grupy Transportowej Škoda. Według Majer nowa generacja tramwajów ForCity Smart Artic ma duży potencjał eksportowy.
Tampere zamówiło tramwaje w ramach pierwszego etapu budowy nowej sieci tramwajowej. Skoda zapewni również dziesięcioletnią obsługę. Umowa obejmuje trzy opcje dla maksymalnie 46 innych pojazdów.
Ponieważ zakład produkcyjny Škoda Transtech w Otanmäki nie ma toru testowego wymaganego do testów, niektóre z nich należy przeprowadzić bezpośrednio w Tampere. Dlatego niektóre części wnętrza, takie jak tapicerka, zostaną zainstalowane dopiero po zakończeniu instalacji sprzętu elektrycznego, aby nie zakłócały pomiarów, regulacji i innych testów. Ponadto niektóre z testów przeprowadzane są w trybie zdalnym, gdy grupa inżynierów oprogramowania z Pilzna dołącza do dostarczonego tramwaju i testuje systemy tramwajowe – dodał Juha Vierros, dyrektor generalny Škoda Transtech.
Dwukierunkowy tramwaj ForCity Smart Artic Tampere ma 37,3 metra długości, jest całkowicie niskopodłogowy i może pomieścić do 360 pasażerów.
Škoda Transtech jest największym producentem taboru w krajach skandynawskich. Firma została założona w 1985 roku, w 2015 roku została członkiem grupy Škoda Transportation. W 2018 roku firma została całkowicie przejęta przez Grupę Transportową Škoda. Jego głównymi produktami są piętrowe wagony elektryczne (obsługiwane jako zestawy typu pushpull), niskopodłogowe tramwaje i produkty inżynieryjne. Zatrudnia ponad 650 osób.
W nadchodzących latach kolejne 29 tramwajów Škoda pojedzie także do Finlandii na nową linię łączącą Helsinki i Espoo.