Głośno ostatnio o decyzji w sprawie uruchomienia tramwaju łączącego Gocław z Centrum Warszawy. Podzielonym głosom mieszkańców towarzyszą konkretne działania. Postanowiono – tramwaj ma ruszyć przez Gocław w 2021 roku.
Według najświeższych informacji ZTM w Warszawie spółka Tramwaje Warszawskie otrzymała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy trasy tramwajowej na Gocław (odcinek Al. Waszyngtona – pętla Gocław).
Budowa linii na Gocław ma mieć miejsce po uzyskaniu dokumentacji w latach 2019-2021, a jej koszt szacowany jest na około 216 mln zł. Trasa linii ma przebiegać: pętla Gocław – ul. gen. Bora-Komorowskiego – rezerwa pod al. Tysiąclecia (przy Os. Saska) – równolegle wzdłuż Kanału Wystawowego (po stronie wschodniej) do al. Waszyngtona.
Biuro Ochrony Środowiska we współpracy z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Warszawie oraz po konsultacjach społecznych wybrało najkorzystniejszy wariant inwestorski w kwestii przeprowadzenia trasy na Gocław. Aby jak najmniej zaburzać przestrzeń zieloną terenu pojawią się posadzone drzewa i krzewy, a torowisko w jak najwiekszym stopniu będzie miało zabudowę trawiastą.
Co może dać puszczenie tramwaju na Gocław? Dojazd z pętli Gocław do stacji Metro Centrum może wynieść tylko 17 minut. Dodatkowo ułatwi to dostęp Saskiej Kępy i Gocławia do innych dzielnic po drogiej stronie Wisły. Ma być szybciej, bezpieczniej i wygodniej (planowany tabor to 18 nowych niskopodłogowych pojazdów o długości do 33 metrów).
Ma równiez powstać koncepcja programowo-przestrzenna oraz koncepcja architektoniczno-urbanistyczna zagospodarowania terenu wzdłuż trasy tramwajowej i Kanału Wystawowego (park linearny). Na trzeci i czwarty kwartał br. mają mieć miejsce kosultacje społeczne w kwestii zaprojektowania otoczenia użyteczności publicznej.