Przewozy towarowe Tabor
Partnerzy działu

Przewozy towarowe

Przewozy towarowe · aktualności · statystyki · PKP Cargo· przewoźnicy. Na portalu NaKolei.pl publikujemy najnowsze informacje związane z: Przewozy towarowe.

RŻD: Trzeba przyśpieszyć intermodal

RŻD: Trzeba przyśpieszyć intermodal Fot. PKP CARGO

Rosyjskie Koleje RŻD zapowiedziały, że w 2024 roku planują zwiększyć prędkość tranzytową pociągów kontenerowych tak, aby mogły one pokonywać do 1400 km na dobę.

W ocenie Siergieja Pawłowa, pierwszego zastępcy dyrektora zarządzającego Kolei Rosyjskich pomimo znacznego wzrostu ruchu kontenerowego na trasie Chiny-Europa w tym roku, konieczne jest dalsze zwiększanie prędkości pociągów. Pozwoli to przyciągnąć do transportu kolejowego więcej produktów wytwarzanych przez największe światowe koncerny.

Według rosyjskiego przewoźnika docelowa wartość odniesienia dla prędkości tranzytowej pociągu kontenerowego wynosi 1350-1400 km na dobę do 2024 r., co oznacza wzrost o prawie 35% do 40% w porównaniu z prędkością 1058 km na dobę w 2019 r.

Te wyższe prędkości tranzytowe można osiągnąć i ułatwić między innymi poprzez optymalizację czasu przestojów, gdy wagony stoją bezczynnie między wysyłkami oraz zwiększenie zakresu usług na poprzez zredukowane postoje i kontrole.

W ocenie przedstawiciela Kolei Rosyjskich kluczowymi czynnikami efektywnego transportu są: składnik taryfowy, skoordynowana polityka taryfowa prowadzona przez przedsiębiorstwa kolejowe na szerokim rozstawie 1520 oraz taryfy specjalne, które już dawno zostały wprowadzone na rosyjskich liniach kolejowych wzdłuż głównych tras tranzytowych. Wszystkie te czynniki, biorąc pod uwagę taryfy obowiązujące na sąsiednich liniach kolejowych, zapewniają konkurencyjną przepustowość na całej trasie.

Intermodal zyskuje

Rosyjskie Koleje poinformowały, że w ciągu 9 miesięcy 2020 r., mimo pandemii, transport intermodalny z Chin do Europy przez Rosję, przekroczył wyniki z całego 2019 r. Jak wskazał przewoźnik w tym okresie przewieziono 387,9 tys. kontenerów, w tym wypełnionych było 374,8 tys. Wzrosły też obroty, które w ciągu 9 miesięcy okazały się o 40 tys. większe niż w całym 2019 roku. Wówczas w ciągu 12 miesięcy przewieziono 347 tys. kontenerów.

RŻD uważają, że wzrosty w tranzycie dają podstawę do uruchamiania kolejnych pociągów kontenerowych po nowych trasach.

Koleje Rosyjskie korzystają w przewozach kontenerowych z portu w Kaliningradzie, skąd towary trafiają dalej, głównie do Niemiec. Ale przypominamy również, że swój udział w transporcie towarów z Chin do Europy mają PKP CARGO. Stąd też dobre perspektywy dla transportu intermodalnego to również dobre perspektywy dla największego polskiego przewoźnika towarowego, który nie ukrywa, że chce rozwijać przewozy intermodalne.

PKP CARGO współpracuje również z Kolajami Kaliningradzkimi przy realizacji przewozów kontenerowych z Chin.