NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Problemy z przejęciem przez samorząd linii nr 283 do Lwówka Śląskiego. Zawiodła biurokracja

Problemy z przejęciem przez samorząd linii nr 283 do Lwówka Śląskiego. Zawiodła biurokracja

Redakcja
Fot. Łukasz Alczewski

Samorząd województwa dolnośląskiego ponad rok temu zapowiedział przejęcie linii kolejowej nr 283 na odcinku do Lwówka Śląskiego. Sprawa się jednak skomplikowała i problem nie leży po stronie samorządu.

Samorząd województwa dolnośląskiego konsekwentnie realizuje plan przejmowania od PKP PLK kolejnych tras kolejowych, zlokalizowanych na terytorium swojego regionu. DSDiK bierze pod „swoje skrzydła” odcinki, które od lat są zapomniane, a mają potencjał chociażby turystyczny (przykładowo linia do Karpacza). W lutym 2021 roku Marszałek Cezary Przybylski zapowiedział przejęcie odcinka linii kolejowej nr 283.

Przejmiemy malowniczą linię kolejową z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego i przywrócimy na niej pociągi pasażerskie. Jesteśmy gotowi przejąć szlak kolejowy od obecnych zarządców linii: PKP PLK i PKP S.A. W przyszłości trasą pojadą Koleje Dolnośląskie! – napisał w lutym 2021 roku Marszałek Cezary Przybylski. 

Wtedy to Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych wyraził zgodę na przekazanie linii Samorządowi. Sprawa się jednak nieco skomplikowała.

„Biurokracja”

O ile wcześniejsze przejęcia wychodziły całkiem sprawnie, tak w tym przypadku minęło już prawie półtora roku, a trasa nadal pozostaje we własności PKP PLK i PKP S.A. Samorząd od ponad roku jest zainteresowany przejęciem LK nr 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski (od 0,070 km do 33,316 km).  Co jest przyczyną przedłużenia się całej procedury?

Z informacji uzyskanych od Spółek wynika, że w przedmiotowej sprawie wystąpiła konieczność doprowadzenia do sytuacji, w której prawa własności gruntów oraz naniesień na tych gruntach będą należały do jednego podmiotu – twierdzi Wiceminister Bittel.

Jak tłumaczy dalej Bittel, grunt znajduje się w użytkowaniu wieczystym PKP S.A. i został oddany do korzystania przez PKP PLK na podstawie umowy zawartej w 2001 roku. Infrastruktura znajdująca się na gruncie jest własnością natomiast po części PKP S.A., a po części PKP PLK S.A.

Powyższa sytuacja na chwilę obecną uniemożliwia pod względem formalno-prawnym przekazanie przez PKP S.A. ww. odcinka na rzecz Województwa Dolnośląskiego w trybie art. 18a przywołanej ustawy – twierdzi Bittel.

Niekorzystna propozycja

W obecnym stanie prawnym możliwym do przyjęcia rozwiązaniem jest przekazanie Województwu Dolnośląskiemu w zarządzanie przedmiotowego odcinka linii kolejowej nr 283 na podstawie art. 18 ust. 6a
ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe – stwierdził Wiceminister Bittel.

Zgodnie z art. 18 ust. 6a, PKP S.A. i PKP PLK mogą nieodpłatnie „przekazać” linię kolejową jednostce samorządu terytorialnego, natomiast na okres nie dłuższy niż 3 lata. Wtedy nie jest wymagana zgoda Ministra Infrastruktury, która jest dopiero wymagana, gdy ma dojść do przedłużenia terminu wykorzystania linii kolejowej na dłuższy okres.

Tutaj warto zaznaczyć, że linia nr 283 nadaje się do porządnej rewitalizacji. W całym przebiegu LK 283 znajdują się trzy tunele, oraz 4 mosty i wiadukty. Najpierw samorząd musiałby ogłosić przetarg, wybrać wykonawcę i oddać teren na przeprowadzenie rewitalizacji. Nic dziwnego, że Samorząd nie zgodził się na taką formę przejęcia.

Samorząd województwa nie wyraził zainteresowania przejęciem przedmiotowej infrastruktury w tym trybie – poinformował Bittel.

Jednak Samorząd wyszedł z inną propozycją – zaproponował przejęcie odcinka w zarządzanie na okres 30 lat.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A poinformowała, że Samorząd województwa dolnośląskiego, pismem z 14 kwietnia 2022 r., przekazał wolę przejęcia ww. odcinka linii w zarządzanie na 30 lat, co wymaga wypracowania stanowiska i uzgodnień pomiędzy zainteresowanymi stronami – wytłumaczył Wiceminister Bittel.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności