NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Praga apeluje do czeskiego rządu o budowę linii KDP do granicy z Polską

Praga apeluje do czeskiego rządu o budowę linii KDP do granicy z Polską

Redakcja
Fot. Ceske drahy

Urząd Miasta Pragi dołączył do apelu, który został skierowany do czeskiego rządu ws. budowy linii kolei dużych prędkości łączącej Pragę i Liberec oraz niemieckie Görlitz.

Ratusz miasta Praga również dołączył do apelu ws. budowy linii KDP łączącej Pragę, Mladá Boleslav, Liberec oraz Görlitz (Niemcy). W tej sprawie memorandum wystosowały wspólnie Samorząd Województwa Dolnośląskiego, Kraj liberecki, a także społecznicy z Saksonii. Zaproponowano współpracę w przygotowaniu trasy KDP, a także staraniu aby została włączona do sieci TEN-T.

Główny cel projektu to zwiększenie konkurencyjności kolei między Pragą a granicą polsko-niemiecką. Również stolica Czech poparła całą inicjatywę. Ponadto, według portalu Zdopravy.cz, w dniu dzisiejszym radni Pragi zatwierdzili dokument, według którego Sprava Želzanic (czeski odpowiednik PLK) przygotowuje się do realizacji prac na odcinku Praga – Mladá Boleslav. Zarządca infrastruktury chce zmodernizować obecnie eksploatowaną trasę kolejową, dodatkowo miałyby powstać dwa nowe węzły kolejowe. W rezultacie, prace mają skrócić podróż z Pragi do Mladá Boleslav o około 2- minut – do 47 minut.

Według apelujących, modernizacja trasy jest rozwiązaniem niewystarczającym, a czeski rząd powinien zbudować zupełnie nową, bezpośrednią linię dużych prędkości do Liberca. Dodatkowo, sygnatariusze chcą, aby nowa trasa została włączona do sieci TEN-T, ponieważ jak informuje Zdopravy.cz, prawdopodobnie tylko projekty związane z siecią TEN-T będą mogły w przyszłości uzyskać unijne wsparcie.

Po stronie polskiej, zainteresowanie projektem wykazuje Samorząd Woj. Dolnośląskiego, ale także samorządowcy z Jeleniej Góry i Zgorzelca. Jak podaje portal Zdopravy.cz, rzecznik prasowy Sprava Želzanic poinformował, że spółka przygotowuje szybkie połączenia z Pragi przez Brno do Ostrawy, z Brna do Šakvice oraz linię Praga – Ústí nad Labem – Drezno, a także Praga – Hradec Králové – Wrocław. Czesi chcą, aby po ich nowej siatce połączeń KDP, pociągi kursował z prędkością 320 km/h.

Skomentuj ten artykuł

 

 

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności