Infrastruktura
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

PLK pokazały jak przebiegał transport ważącej 1560 ton tarczy TBM do Łodzi [WIDEO]

PLK pokazały jak przebiegał transport ważącej 1560 ton tarczy TBM do Łodzi [WIDEO] Mat. Youtube / PKP PLK

W czerwcu do Łodzi dotarły wszystkie elementy dwóch maszyn TBM. Maszyny te mają wydrążyć tunele, które będą przebiegały pod centrum miasta – mają one usprawnić lokalny, regionalny i krajowy transport. PKP PLK pokazały przebieg transportu większej tarczy TBM.

W Łodzi, od czerwca są dwie maszyny do drżenia tuneli. Mniejsza tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o średnicy 8,5 metra i łącznej długości ok.4,5 km. Transportem rzecznym oraz drogowym dojechały w czerwcu wszystkie elementy dużej maszyny ok.1560-tonowej o ponad 13 średnicy i 110 m długości. PKP PLK przygotowały filmik, przedstawiający przebieg specjalistycznego transportu.

Większa maszyna TBM, która wydrąży podziemny tunel kolejowy w Łodzi wymagała specjalistycznego transportu do Polski z fabryki w Schwanau w Niemczech. Ok. 1560-tonowa maszyna o 13,04 m średnicy i 110 m długości to największe tego rodzaju urządzenie, jakie pracowało do tej pory w Polsce. Wyzwaniem był przewóz poszczególnych elementów. Transport odbywał się na lądzie i wodzie. Skalę przedsięwzięcia widać na filmie. Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna.

Inwestycja zapewni szybsze połączenie przez centrum miasta, a także przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Dzięki budowie tunelu, dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).