Funkcjonowanie bocznic kolejowych oraz obiektów infrastruktury usługowej było tematem konferencji zorganizowanej 18 listopada przez Urząd Transportu Kolejowego. Było to kolejne wydarzenie w ramach projektu Bezpiecznie Koleją – Wybierz Kolej – Europejski Rok Kolei.
Zainteresowanie tematyką konferencji było bardzo duże. W spotkaniu wzięło udział ponad 200 osób. Byli to głównie przedsiębiorcy kolejowi, użytkownicy bocznic, przedsiębiorcy działający na rynku towarowych przewozów kolejowych oraz osoby zainteresowane wykorzystaniem transportu kolejowego w swojej działalności.
Nie da się rozwijać systemu kolejowego bez sprawnie działających bocznic kolejowych. Liczba tych bocznic z całą pewnością musi być większa niż dotychczas oraz zdecydowanie większa musi być efektywność i sprawność ich działania. Dlatego właśnie spotykamy się w gronie ekspertów, aby omówić najważniejsze zagadnienia i wyzwania związane z rozwojem bocznic – powiedział w przemówieniu rozpoczynającym konferencję dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
W swojej prezentacji zwrócił uwagę na ekologiczny aspekt transportu kolejowego. Podkreślił, że kolej ma znikomy udział w emisji dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych w gospodarce. W kontekście wyzwań wynikających m.in. z Europejskiego Zielonego Ładu jest to szansa, która może stanowić ogromny bodziec rozwojowy.
Eksperci z UTK omówili zagadnienia prawne związane z bocznicami i terminalami., Grzegorz Prusik Dyrektor Departamentu Monitorowania Bezpieczeństwa UTK przedstawił wymagania formalne dotyczące funkcjonowania bocznic kolejowych oraz opisał nadzór Prezesa UTK nad bocznicami. O zasadach udostępniania bocznic – sposobach kwalifikacji infrastruktury, trybach udostępniania oraz o zasadach funkcjonowania obiektów infrastruktury usługowej mówiła Alicja Kozłowska, Dyrektor Departamentu Regulacji Rynku UTK.
Sylwia Cieślak-Wilk, Zastępca Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawiła projekty dofinansowania unijnego dla bocznic i terminali kolejowych.
W przyszłej perspektywie finansowej transport intermodalny, w tym bocznice kolejowe będą mogły być dofinansowane w ramach trzech programów: Fundusze europejskie na klimat, infrastrukturę i środowisko, CEF2 transport oraz Krajowego planu odbudowy i zwiększenia odporności – poinformowała Sylwia Cieślak-Wilk. – Spodziewamy się, że w ramach programu Feniks nasz kraj otrzyma 14,5 mld euro na dofinansowanie transportu. To znacznie mniej, niż w obecnej perspektywie. Jednak jeżeli weźmiemy pod uwagę wydatki na kolej i transport intermodalny, spadek funduszy jest minimalny – dodała Zastępca Dyrektora CUPT.
O roli PKP S.A. w rozwoju bocznic i terminali kolejowych mówił Członek Zarządu PKP S.A Rafał Zgorzelski.
PKP S.A. dysponują atrakcyjnymi terenami przeznaczonymi na wynajem i komercjalizację – powiedział Rafał Zgorzelski – Członek Zarządu PKP S.A. – Wytypowaliśmy ponad 170 nieruchomości na terenie całego kraju o powierzchni około 1500 hektarów z przeznaczeniem na budowę centrów logistycznych, multimodalnych terminali przeładunkowych czy punktów koncentracji prac przeładunkowych i innych usług logistycznych – dodał Zgorzelski.
W części poświęconej dobrym praktykom funkcjonowania bocznic i terminali swoje prezentacje przedstawili Marcin Sidorowicz – Dyrektor pionu intermodalnego Spedcont sp. z o.o., Mariusz Karbowski – Kierownik Działu Projektów Unijnych ZMP Gdynia S.A., Tomasz Lange – Kierownik zarządzający Terminalem Intermodalnym Clip Intermodal sp. z o.o., Krzysztof Dakowicz – Prezes Zarządu Adampol S.A. oraz Tomasz Tesche – Członek Zarządu Silva LS sp. z o.o.
Tomasz Tesche – Członek Zarządu Silva LS sp. z o.o. pokazał, jak transport kolejowym może być z sukcesem wykorzystywany na trasach krajowych. Aby był on konkurencyjny w stosunku do transportu drogowego, musi być elastyczny. W tym celu, oprócz własnych bocznic, spółka korzysta z ogólnodostępnych punktów ładunkowych, co pozwala dotrzeć koleją do klientów na terenie całego kraju.
Koleją realizujemy wolumen 920 tys. ton rocznie. To równowartość 40 tys. samochodów. W trosce o ekologię, o lokalne społeczności chcemy rozwijać transport kolejowy. – Ze swoich fabryk wozimy produkty do klientów, a w drodze powrotnej wieziemy meble przeznaczone do recyklingu czy zrębki jako surowiec do produkcji. Transport kolejowy jest wtedy konkurencyjny wobec samochodowego, kiedy wozi towary w obie strony – podkreślał Tomasz Tesche.
Konferencja była doskonałą okazją do prezentacji dobrych praktyk i wymiany doświadczeń przedsiębiorców kolejowych w zakresie funkcjonowania bocznic kolejowych oraz terminali towarowych.