Działania Przewozy towarowe

PKP Informatyka rozwija ELP dla PKP CARGO

PKP Informatyka rozwija ELP dla PKP CARGO Mat. Pixabay

W 2013 roku PKP CARGO uruchomiło system Elektronicznego Listu Przewozowego (ELP), który pozwala zlecić usługę przez przeglądarkę internetową.

Siedem lat temu był to pierwszy krok do zastąpienia papierowej dokumentacji przewozowej i około przewozowej wersją elektroniczną. Dziś przewoźnik idzie dalej. Wspólnie z PKP Informatyka wdrażany jest kolejny projekt, realizowany w nowoczesnej technologii, który ma na celu wdrożenie zgłoszenia danych z listu przewozowego w międzynarodowej komunikacji SMGS oraz bezpośrednią wymianę danych między ELP a system klienta tzw. B2B.

Uruchomienie elektronicznego listu przewozowego pozwoliło klientom PKP CARGO na nadawanie przesyłek na portalu  przewoźnika lub poprzez eksport pliku z własnych systemów do systemu PKP CARGO. Jego wdrożenie pozwoliło na obniżenie kosztów i zaoszczędzenie czasu klientów przewoźnika.

Portal PKP CARGO, o którym mowa powyżej, a działający od 2013 roku, udostępnia miedzy innymi Elektroniczne zgłoszenie danych o przesyłce w ramach aplikacji Elektroniczny List Przewozowy. Taki list to bezpłatna aplikacja dedykowana klientom Spółki (nadawcom i odbiorcom przesyłek). Aby korzystać z aplikacji należy zawrzeć z PKP CARGO S.A umowę w sprawie elektronicznej wymiany danych z listu przewozowego.

W ramach portalu obsługiwane są przesyłki w komunikacji krajowej oraz międzynarodowej CIM, w komunikacji eksport/import/tranzyt z/do państw, które ratyfikowały międzynarodową Konwencję COTIF.

Tym samym portal stanowi rolę integratora elektronicznych usług PKP CARGO oferowanych klientom, a ci chętnie z niego korzystają. Z danych przewoźnika wynika bowiem, że udział przesyłek krajowych obsługiwanych przez ELP wynosi ok. 76% nadanych do przewozu wagonów, a w komunikacji międzynarodowej CIM ok. 50% nadanych do przewozu wagonów.

Warto zaznaczyć, że informatyzacja PKP Cargo jest częścią informatyzacji całej Grupy PKP.  Jak mówił w ubiegłym roku na targach TRAKO Mirosław Antonowicz, członek Zarządu PKP SA polityka informatyczna została wstępnie określona, ale trzeba mieć świadomość, że wprowadzenie spójnego systemu informatycznego dla całej grupy to długotrwały proces. Oprogramowanie zawiadujące transportem jest tylko częścią znacznie szerszego oprogramowania całej grupy PKP. TMS jest nakładką na przetwarzanie informacji z całej grupy. Przykładem rozległości projektu jest choćby wspomniany elektroniczny list przewozowy dla przewozów kolejowych. Stąd jednolity system IT grupy i PKP Cargo jest istotnym ogniwem IT całego holdingu grupy PKP SA.

Prezes PKP CARGO Czesław Warsewicz zapewniał natomiast wówczas, że oprogramowanie zarządzające transportem (TMS) musi pozwalać na analizę, diagnozę, przetwarzanie i zarządzanie, w tym śledzenie ładunków w systemie 24/7.