Działania Ekonomia i rynek KDP Strategia

PGE dostarczy energię na potrzeby CPK, węzła kolejowego i Airport City

PGE dostarczy energię na potrzeby CPK, węzła kolejowego i Airport City Fot. NaKoei.pl

W rejonie Portu Solidarność powstanie – w zgodzie z najnowszymi wymogami środowiskowymi – nowa elektrociepłownia PGE. Obiekt będzie zasilany gazem ziemnym, ze wsparciem paneli słonecznych. Porozumienie o współpracy podpisały dziś na PGE Narodowym spółki: Centralny Port Komunikacyjny, PGE Polska Grupa Energetyczna, PGE Energia Ciepła i PGE Dystrybucja

Do zasilania nowego lotniska wraz z węzłem kolejowym i sąsiadującym z CPK obszarem Airport City będzie potrzeba od 60 do 100 MW. Podpisane dziś porozumienie zakłada budowę nowoczesnej elektrociepłowni zaprojektowanej specjalnie na potrzeby Portu Solidarność. Jednostka o tej mocy mogłaby zasilić w ciepło ponad 30 tys. mieszkań o łącznej powierzchni ponad 1,5 mln mkw.

Włączamy zielone światło dla zielonych rozwiązań. Nowy port lotniczy wraz z inwestycjami towarzyszącymi powinien w jak największym stopniu korzystać z odnawialnych źródeł energii (OZE) – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Dobra wiadomość jest taka, że planując CPK od podstaw, możemy już na samym początku położyć nacisk na niskoemisyjne i proekologiczne rozwiązania – podkreśla.

Porozumienie CPK i PGE zakłada zastosowanie trigeneracji, czyli skojarzonego technologicznie wytwarzania: energii elektrycznej, ciepła i chłodu użytkowego. Takie rozwiązanie pozwoli na zmniejszenie ilości i kosztu energii niezbędnej do wytworzenia każdego z tych trzech źródeł z osobna.

To będzie pierwsza tak duża instalacja generacji chłodu w Polsce realizowana całkowicie od podstaw. Ciepło, chłód i energia elektryczna, powstające w procesie trigeneracji, oznaczają wykorzystanie nowatorskich rozwiązań w infrastrukturze PGE – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej. Współpraca z Centralnym Portem Komunikacyjnym to jeden z elementów długoletniego planu inwestycyjnego Grupy PGE angażującego duże środki finansowe i znacząco wpływającego na rozwój polskiej gospodarki. Nasz plan na najbliższe lata to m.in. duże inwestycje w energetykę odnawialną jak Program Offshore na Bałtyku, bloki gazowe dla Elektrowni Dolna Odra, a także budowa nowoczesnej Elektrociepłowni Nowa Czechnica pod Wrocławiem. Każda z tych projektów wpisuje się w polską transformację energetyczną – podkreśla.

Dzięki współpracy z PGE powstanie nowoczesna instalacja pomyślana specjalnie na potrzeby CPK. Zastosowane rozwiązania muszą być zaprojektowane z myślą o zminimalizowaniu wpływu infrastruktury na środowisko naturalne. Naszym celem w dłuższym horyzoncie czasowym jest bowiem budowa w Polsce nowego systemu transportu, którego sercem będzie CPK, z maksymalnie dużym udziałem energii z OZE – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Współpraca CPK i PGE będzie dotyczyła m.in. szacowania zapotrzebowania na energię elektryczną, ciepło i chłód. Obie strony zadeklarowały, że przygotują też wspólny harmonogram inwestycji.

Dzięki budowie CPK poprawie ulegnie również lokalna infrastruktura energetyczna. Energia i ciepło popłyną również do sąsiadów inwestycji,  co oznacza, że skorzystają także okoliczne gminy i ich mieszkańcy. Jak podkreślają przedstawiciele PGE EC, inwestycja wskaże ponadto kierunek, w którym będzie zmierzała energetyka cieplna w przyszłości. Zastosowane na CPK nowoczesne technologie będą później wykorzystywane także przy innych inwestycjach w Polsce.

PGE zapowiada, że w ramach inteligentnej sieci ciepłowniczej dla CPK zastosuje zwiększające efektywność rozwiązania takie jak odzysk ciepła z infrastruktury IT (np. z serwerowni.) Projektanci CPK uwzględnią zaś w projekcie rozwiązania dotyczące elektromobilności, np. zlokalizują na terenie portu lotniczego i w jego sąsiedztwie stacje do ładowania elektrycznych: samochodów, autobusów i pojazdów obsługi lotniska.

Umowa z PGE jest kolejnym porozumieniem podpisanym przez spółkę CPK z kluczowymi partnerami na potrzeby realizacji tej największej inwestycji infrastrukturalnej w Polsce. W marcu tego roku CPK zawarł porozumienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a w lipcu z  Zarządem Morskiego Portu w Gdyni.