NaKolei.pl WiadomościTabor Pesa zaprezentuje swoją wodorową lokomotywę na targach InnoTrans w Berlinie!

Pesa zaprezentuje swoją wodorową lokomotywę na targach InnoTrans w Berlinie!

Redakcja
Fot. YT / The Blind Walkers & Friends

Pesa Bydgoszcz zaprezentuje swój wodorowy projekt na największych targach kolejowych w Europie. „Zainteresowanie naszą manewrową lokomotywą wodorową nie słabnie”.

Przeszło pół roku temu podczas targów TRAKO w Gdańsku, Pesa Bydgoszcz oficjalnie i po raz pierwszy zaprezentowała swoją wodorową lokomotywę manewrową. Targi TRAKO to drugie największe targi kolejowe w Europie. Największym wydarzeniem kolejowym jest natomiast InnoTrans, który odbędą się już we wrześniu i to właśnie na tych targach bydgoski producent chce zaprezentować światu swój nowy produkt.

Zainteresowanie naszą manewrową lokomotywą wodorową nie słabnie, pracujemy nad nowym projektem na rynki europejskie stąd jej prezentacja w Berlinie jest dla nas oczywista – stwierdził Maciej Grześkowiak, Dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji w Pesie.

Jeżeli chodzi o prezentacje taborowe podczas targów TRAKO, to trzeba przyznać że Pesa swoją lokomotywą skradła show. To pierwsza taka wodorowa lokomotywa manewrowa w całej Europie, a druga na świecie (zaraz po Chińczykach). To jest niemalże pewne, że w Berlinie będzie duża „wodorowa” konkurencja, ponieważ już teraz Siemens Mobility zapowiedział prezentację wodorowego pociągu Mireo Plus H – więcej informacji. Mimo to jest szansa, że SM42 6Dn będzie jedyną taką wodorową lokomotywą manewrową na całych targach. Póki co jeszcze niedawno Czesi oficjalnie zapowiedzieli chęć budowy podobnych pojazdów.


Zobacz również: Czesi też chcą budować wodorowe lokomotywy. CZ Loko pokazało swoją koncepcję


Zanim na InnoTrans, lokomotywa trafi na testy

Pod koniec marca br. Prezes Pesy zapowiedział, że wodorowa lokomotywa w połowie maja trafi na tor testowy w Żmigrodzie i tym samym rozpocznie się jej proces homologacyjny.

Cały czas pracujemy nad wodorem. Wszyscy wiedzą, że prezentowaliśmy lokomotywę, która była w wariancie prototypowym. Wybieramy się do Żmigrodu na przełomie maja. Chcemy ją homologować w tym roku – mówił Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz podczas konferencji „Wyzwania w Obszarze Taboru Kolejowego do 2030 roku”.

Jak mówił Prezes Zdziarski w wywiadzie dla NaKolei.TV, jeżeli nie uda się jej homologować jeszcze w tym roku, to nastąpi to w przyszłym roku. Więc niewykluczone, że we wrześniu lokomotywa zostanie przetransportowana do Berlina bezpośrednio z toru Instytutu Kolejnictwa.

Duże zainteresowanie InnoTrans 2022

Pesa będzie miała okazje zaprezentować swoją lokomotywę bardzo szerokiemu gronu. Według organizatora targów w Berlnie, już na początku bieżącego roku zarezerwowanych było 98 procent powierzchni wystawniczej.

Utrzymujący się wysoki popyt pokazuje, że po długim czasie branża jest chętna, aby ponownie spotkać się na wydarzeniu branżowym we wrześniu 2022 r. – mówiła Kerstin Schulz, Dyrektor targów InnoTrans.

Więcej informacji: Bardzo duże zainteresowanie targami InnoTrans 2022. Zaczyna brakować miejsc dla wystawców

Więcej o SM42 6Dn

Pojazd Pesy posiada cztery asynchroniczne silniki o mocy po 180kW każdy, przetwornicę pomocniczą 3 x 400V, po jednym falowniku na dwa silniki trakcyjne. Do całego zestawu napędowego użyta zostanie bateria trakcyjna w technologii LTO wraz z zestawem ogniw wodorowych.

Lokomotywa z oznaczeniem SM42 6Dn to pojazd 4-osiowy z silnikami trakcyjnymi o mocy 4×180 kW. Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zeroemisyjny napęd wodorowy.System zasilania ogniwa wodorowego składa się z dwóch pakietów zbiorników zamontowanych w stalowej ramie. Każdy z nich zawiera 16 cylindrów, a łączna pojemność 32 zbiorników wodoru to 175 kg dla ciśnienia 350 bar oraz 15 stopni Celsjusza temperatury gazu. W skład systemu napędowego lokomotyw wchodzi również bateria trakcyjna dużej pojemności. Została ona umieszczona na podwoziu. Baterie dostarczona jest w postaci 6 oddzielnych skrzyń, spiętych razem instalacją elektryczną oraz systemem chłodzenia. Baterię wykonane są w technologii LTO, posiadają łączną pojemność 167 kWh.

Lokomotywa została również wyposażona system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód. SM42 Dn po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny design, jej minimalistyczna stylistyka bryły nawiązuje do aktualnych trendów. Najważniejsza zmiana to przeniesienie do części środkowej kabiny maszynisty, która jest dwukierunkowa, posiada część socjalną i system klimatyzacji. Ze względu na powiększoną część techniczną zlikwidowano pomosty boczne, a wejście przeniesiono na bok kabiny.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności