Strona główna » Wiadomości » Tabor » Hit targów Trako! Pesa zaprezentowała wodorową lokomotywę, która powstała na bazie SM42! [ZDJĘCIA]

Hit targów Trako! Pesa zaprezentowała wodorową lokomotywę, która powstała na bazie SM42! [ZDJĘCIA]

Adrian Izydorek
Fot. NaKolei.pl

Pesa Bydgoszcz zaprezentowała swoją wodorową lokomotywę na targach TRAKO. Jest to zmodernizowana Stonka, z zamontowanymi ogniwami wodorowymi.

PESA jak obiecywała tak zrobiła. Podczas targów TRAKO zaprezentowała pierwszą, polską lokomotywę wodorową. Jest to jednostka z zamontowanymi ogniwami wodorowymi. Sama jednostka wizualnie przeszła znaczącą modernizację, bo jej podstawą była lokomotywa SM42.

To co wyróżnia lokomotywę to na pewno znacznie cichsza kultura pracy. Cały projekt powstał przy współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans. Ta właśnie jednostka ma zostać w niedalekiej przyszłości zdeponowana do pracy na terenie płockiej rafinerii Orlenu.

Pojazd Pesy posiada cztery asynchroniczne silniki o mocy po 180kW każdy, przetwornicę pomocniczą 3 x 400V, po jednym falowniku na dwa silniki trakcyjne. Do całego zestawu napędowego użyta zostanie bateria trakcyjna w technologii LTO wraz z zestawem ogniw wodorowych.

Lokomotywa z oznaczeniem SM42 6Dn to pojazd 4-osiowy z silnikami trakcyjnymi o mocy 4×180 kW. Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zeroemisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe produkowane prze firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników wodorowych i podawany do ogniwa po przejściu przez reduktor ciśnienia pod ciśnieniem 8 bar.

W ramach tegorocznej edycji TRAKO odbędzie się między innymi premiera pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej – efektu współpracy PKP SA, PKN Orlen oraz PESA. Wierzę, że ta szczególna inicjatywa będzie mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tego typu technologii w Polsce – napisał Premier Mateusz Morawiecki.

System zasilania ogniwa wodorowego składa się z dwóch pakietów zbiorników zamontowanych w stalowej ramie. Każdy z nich zawiera 16 cylindrów, a łączna pojemność 32 zbiorników wodoru to 175 kg dla ciśnienia 350 bar oraz 15 stopni Celsjusza temperatury gazu. W skład systemu napędowego lokomotyw wchodzi również bateria trakcyjna dużej pojemności. Została ona umieszczona na podwoziu. Baterie dostarczona jest w postaci 6 oddzielnych skrzyń, spiętych razem instalacją elektryczną oraz systemem chłodzenia. Baterię wykonane są w technologii LTO, posiadają łączną pojemność 167 kWh.

W Europejskim Roku Kolei to premiera symboliczna. Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla ograniczenia emisji CO2, a PESA, polski producent, konsekwentnie realizuje projekty pojazdów szynowych z napędami wodorowymi, potwierdzając kompetencje i innowacyjność naszego przemysłu. Ta lokomotywa to początek drogi do polskich pasażerskich pojazdów szynowych napędzanych wodorem i kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i ekologiczna polska kolej – gratuluję i trzymam kciuki za powodzenie projektu – powiedział Minister Andrzej Adamczyk

Premiera lokomotywy wodorowej PESA potwierdza olbrzymi potencjał rozwojowy firmy, która z sukcesem przeszła bardzo trudny proces restrukturyzacji. Spółka wróciła na właściwe tory, realizuje produkcję, terminowo dostarcza kolejne pojazdy klientom, a co najważniejsze – patrzy w przyszłość, ma strategię i zespół, który potrafi budować innowacyjne pojazdy, które mogą służyć unowocześnieniu taboru kolejowego w Polsce i ekspansji na rynki zagraniczne”.   – dodał obecny na premierze Paweł Borys, Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Lokomotywa została również wyposażona system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód. SM42 Dn po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny design, jej minimalistyczna stylistyka bryły nawiązuje do aktualnych trendów. Najważniejsza zmiana to przeniesienie do części środkowej kabiny maszynisty, która jest dwukierunkowa, posiada część socjalną i system klimatyzacji. Ze względu na powiększoną część techniczną zlikwidowano pomosty boczne, a wejście przeniesiono na bok kabiny.

W 2019 roku powołaliśmy specjalny zespół badawczo-rozwojowy, którego celem jest budowa prototypów lokomotywy manewrowej i pasażerskiego zespołu trakcyjnego z napędami wykorzystującymi ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Współpracujemy przy realizacji tych projektów ze strategicznymi partnerami – PKN Orlen i PKP SA, by razem podejmować działania przyspieszające wdrożenie na polskiej kolei transportu szynowego napędzanego wodorem – dodał Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.

Trochę danych technicznych:

  • Prędkość maksymalna: 90 km/h
  • Układ osi: Bo-Bo
  • Masa służbowa: Poniżej 70 t
  • Nacisk zestawu kołowego: Poniżej 175 kN
  • Moc ogniwa wodorowego:
  • Zużycie paliwa: Poniżej 0.08 kg/kWh
  • Rodzaj zasilania silników trakcyjnych: AC
  • Napięcie pracy DC zasilania: Poniżej 800V
  • Silnik trakcyjny: Asynchroniczny (4 szt.)
  • Szybkość tankowania: do 120 g/s
  • Temperatura pracy: -40 st. C do +85 st. C

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

 

Podobne artykuły