NaKolei.pl WiadomościTabor Pendolino rozpoczyna służbę w Grecji. Między Atenami a Salonikami w niecałe 4 godziny

Pendolino rozpoczyna służbę w Grecji. Między Atenami a Salonikami w niecałe 4 godziny

Redakcja
Fot. TrainOSE

Pasażerowie w Grecji korzystają już z pociągów Pendolino, które zostały skierowane z Włoch do Grecji. Obsługuje je prywatny przewoźnik TrainOSE, którego właścicielem są Włosi.

Przewoźnik TrainOSE do 2017 roku był spółką Skarbu Państwa, następnie został sprzedany FS Italiane (włoskiej Grupie, w której znajduje się m.in. Trenitalia). Włoski właściciel w 2019 roku zadecydował o przekierowaniu jednostek ETR 470 Pendolino do Grecji. Zanim to nastąpiło przeprowadzono modernizację pociągów w zakładach Alstomu w Savigliano. Podczas prac przystosowano pociąg do jazdy w systemie zasilania 25 kV AC oraz wyposażono pociągi w pokładowe systemy ETCS.

Pierwsze zmodernizowane Pendolino trafiło do Grecji na początku ubiegłego roku. Od tego czasu dotarło już 5 szybkich pociągów, z czego cztery są dopuszczone do eksploatacji. Grecki przewoźnik po raz pierwszy uruchomił połączenia obsługiwane tymi składami 15 maja 2022 r. Pociągi obsługują trasę Ateny – Saloniki, czas podróży zajmuje niecałe 4 godziny. Oznacza to, że są to obecnie najszybsze połączenia na 502-kilometrowej trasie, do tej pory najszybszy pociąg dojeżdżał do stacji końcowej w 4 godziny 13 minut. Chociaż po zakończeniu modernizacji linii, podróż ma zająć już tylko 3 godziny 15 minut. Pociągi Pendolino na trasie zatrzymują się również w miejscowości Larisa.

Pierwszy poranny pociąg pociąg ETR470 odjeżdża z Aten o 07:22, zatrzymuje się w Larisie o 09:58 i przyjeżdża na stację w Salonikach o 11:20. Następne Pendolino odjeżdża ze stacji Ateny o 17:22, do Larisa dojeżdża o 20:00, a do stacji końcowej dojeżdża o 21:21.

Analogicznie, pierwsze połączenie pociągu ETR470 odjeżdża ze stacji w Salonikach o 07:08, z przystankiem w Larisie o 08:25 i dotarciem do Aten o 11:03. Następna trasa ETR470 odjeżdża ze stacji w Salonikach o 17:08, w Larisie jest o 18:26 i do Aten dojeżdża o 21:04.

Pociągi ETR470 to dziewięcioczłonowe jednostki, w których znajduje się część gastronomiczna. Pociągi rozpędzają się do 250 km/h. Wydzielone są trzy wagony pierwszej klasy i pięć wagonów klasy ekonomicznej. W pociągu jest miejsca dla 475 pasażerów.

ETR470 zostało opracowane przez Fiata dla włosko-szwajcarskiego projektu Cisalpino, czyli połączeń między Mediolanem a Zurychem. Powstało tylko dziewięć pociągów ETR470, pięć należało do Trenitalii, cztery natomiast do szwajcarskiego SBB. Ostatecznie z uwagi na wysoki koszt utrzymania zdecydowano się je odstawić. Trenitalia zadecydowała, że przekaże wszystkie swoje jednostki ETR470 do swojej siostrzanej spółki z Grupy FS Italiane.

Fot. TrainOSE

Fot. TrainOSE

Fot. TrainOSE

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności