Strona główna » Wiadomości » Konferencje i spotkania » Panele infrastrukturalne na Kongresie 590

Panele infrastrukturalne na Kongresie 590

Redakcja
Fot. Kongres590

Jak co roku na Kongresie 590 nie zabraknie paneli poświęconych wyzwaniom, przed jakimi stoi współczesny sektor transportu w naszym regionie. To przede wszystkim walka ze skutkami rosyjskiej agresji na Ukrainie oraz dalszy rozwój zielonego transportu.

Jeden z najważniejszych paneli infrastrukturalnych to „Implikacje wojny w Ukrainie dla systemu transportowego Trójmorza”, podczas którego eksperci zastanowią się nad skutkami przerwanego łańcucha dostaw oraz najbardziej efektywnymi sposobami jego odbudowy. Istotna będzie także odpowiedź na pytanie, co mogą zrobić kraje Trójmorza, aby zminimalizować niebezpieczeństwa wynikające z agresywnej polityki Kremla.  W dyskusji, która zaplanowana jest na drugi dzień Kongresu, czyli 23 czerwca wezmą udział: Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury; Elżbieta Łukaniuk – Komisja Europejska, Członek Gabinetu Adiny Vălean, Komisarz ds. Transportu;  Adam Hamryszczak, Prezes Portu Lotniczego „Rzeszów- Jasionka”; Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.; Zbigniew Tracichleb, Prezes Zarządu PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej Sp. z o.o. oraz Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Innym, ważnym tematem będzie Program Zielona Kolej. To ambitne, kompleksowe przedsięwzięcie, które ma na celu dążenie do zmniejszania śladu węglowego transportu. Wykorzystanie jego potencjału oznacza konkretne działanie na rzecz elektromobilności, jednak aby zrealizować cele Programu niezbędny jest cały szereg sprzyjających okoliczności technicznych, prawnych, finansowych i społecznych. Pierwsza z nich to dążenie decydentów do świadomego i odpowiedzialnego wdrażania polityki klimatycznej. Twórcy unijnych strategii i regulacji wskazują jasno – transport publiczny, w tym przede wszystkim szynowy, ma do odegrania ogromną rolę w realizacji celu, jakim jest zapewnienie neutralności klimatycznej UE do 2050 r. Strategia Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności wskazuje nawet, że do 2030 r. podróże poniżej 500 km powinny być w Europie neutralne klimatycznie. Jak sprawić, aby udało się to zrealizować? Jak przekonać pasażerów do przesiadki z transportu indywidualnego na publiczny? Jak zintensyfikować współdziałanie branż energetycznej i transportowej w celu opracowania rozwiązań na rzecz „zazieleniania” energii zużywanej do zasilania pociągów przewożących osoby i towary? Na te pytania odpowiadać będzie m.in. jeden z uczestników panelu „Jak rozwój zielonej kolei wpisuje się w strategiczne plany UE?” – Dariusz Seliga, Prezes PKP CARGO S.A.

Kolejny panel z tej serii to „Renesans zielonej kolei. Czy transport schodzi na ziemię?”, na który zapraszamy w drugim dniu imprezy. Będzie to próba zmierzenia się z nieuniknionymi faktami związanymi z transportem: tym, że okres pandemii pozrywał łańcuchy dostaw, a obecna sytuacja międzynarodowa przebiegunowała pozostałe szlaki handlowe. Europejska geografia sprawia, że transport lotniczy przestaje być opłacalny, a jego wpływ na środowisko naturalne coraz intensywniej oddziałuje na społeczeństwo i ekonomię. UE wprowadza kolejne standardy i programy mające sprowadzić transport kontynentalny na kolejowe tory. Polscy kolejowi przewoźnicy towarowi latami wypracowali swoją pozycję w światowym handlu. Czy polska kolej ma szansę zostać liderem zmian w regionie? Czy krajowy know-how zapewni nam odpowiednie miejsce przy wprowadzaniu zmian w UE?  Na powyższe tematy wypowiedzą się Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu oraz Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A.

Kolejny, „infrastrukturalny” panel dotyczył będzie tego, „Jak będzie wyglądał transport przyszłości? Jak wygląda siatka połączeń w Polsce i UE?” Eksperci będą rozmawiać o konieczności modernizacji środków masowego transportu, tak aby odpowiednio zareagować na wyzwania klimatyczne, szkody pandemiczne oraz obecną sytuację na rynkach międzynarodowych. Polska – będąc zagłębiem technologicznym i posiadająca dobrze rozwiniętą tradycję kolei, jak i infrastrukturę badawczo-rozwojową – już dziś może proponować rozwiązania z zakresu wspomagania pracowników pojazdów (np. ich szkolenia i monitorowania potrzeb w pracy). To świetna baza dla opracowania autonomicznych środków transportu lądowego, które już za kilka lat zaczną pojawiać się na naszych drogach i torach. Czy polska infrastruktura transportu intermodalnego jest gotowa na te rozwiązania? Jak ją modernizować by w pełni wykorzystać potencjał polskiej innowacyjności? I czy robimy wystarczająco dużo by zapewnić sobie pozycję kontynentalnego jak i światowego węzła transportowego? W panelu wezmą udział: Marcin Horała Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP oraz Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Więcej informacji na stronie kongres590.pl

 

Podobne artykuły