Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) zaprezentowały dziś w St. Pölten swój najnowszy piętrowy pociąg Cityjet, który stanowi część szeroko zakrojonej inwestycji mającej na celu modernizację floty i zwiększenie przepustowości na popularnych trasach regionalnych. Do 2026 roku ÖBB planuje dostarczyć 41 nowych jednostek, które będą obsługiwać przede wszystkim główne linie wiedeńskie oraz regiony łączące.
Przy tej inwestycji, warta 1,5 miliarda euro modernizacja zakłada wdrożenie 109 nowych wagonów piętrowych, co stanowi odpowiedź ÖBB na rosnącą liczbę pasażerów. Strategia rozbudowy floty przewiduje zakup aż 330 nowych pociągów do 2030 roku, co stanowi inwestycję o łącznym budżecie 6,1 miliarda euro.
Dyrektor generalny ÖBB, Andreas Matthä, podkreśla znaczenie rozbudowy floty:
Nasze pociągi piętrowe od lat sprawdzają się w transporcie lokalnym. W obliczu spodziewanego rekordu liczby pasażerów w 2024 roku jasne jest, że potrzebujemy większej przepustowości. Szczególnie w regionie wschodnim, gdzie realizowane jest około dwóch trzecich usług transportu lokalnego, kolej stanowi dla wielu osób codzienny środek komunikacji.” Matthä dodaje: „Nowy piętrowy Cityjet oferuje nie tylko więcej miejsc, lecz także nowoczesny komfort, taki jak przestronne obszary wielofunkcyjne na rowery i wózki dziecięce oraz bezbarierowe strefy wsiadania i wysiadania.
Nowe pociągi Cityjet, zaprojektowane z myślą o wygodzie podróżnych, będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h i przewozić nawet 591 pasażerów w konfiguracji sześciowagonowej. Na pokładzie znajdują się miejsca na rowery i wózki dziecięce, klimatyzacja, bezpłatne Wi-Fi, a także wiele toalet, w tym dostosowane do osób z niepełnosprawnościami z przewijakami. W każdym wagonie wygospodarowano również przestrzeń na rowery, mieszczącą do 60 sztuk.
Dzięki nowym piętrowym jednostkom Cityjet pasażerowie z północnych regionów Austrii będą mogli jeszcze szybciej i wygodniej dotrzeć do centrum Wiednia oraz podróżować dalej na południe, co stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na usługi kolei lokalnej w regionie wschodnim kraju, gdzie realizowane są dwie trzecie wszystkich przewozów ÖBB.