We wtorek nastąpiło otwarcie ofert w przetargu przygotowanym przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., który wyłonić ma wykonawcę opracowania dokumentacji projektowej dla planowanej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz.
W następnym kroku Zamawiający podda ocenie złożone oferty, a proces wyboru wykonawcy powinien zakończyć się podpisaniem umowy w I kwartale 2024 roku.
Wybrany w ramach przetargu wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych niezbędnych do budowy nowej, około 73-km, jednotorowej (na wybranych odcinkach dwutorowej) zelektryfikowanej linii kolejowej. Trasa ma połączyć m.in. Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock z Warszawą. Czas przejazdu pociągiem między Warszawą a Przasnyszem szacowany jest na ok. godzinę i 15 minut. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h.
Inicjatywa samorządów
Inicjatywa budowy Kolei Północnego Mazowsza skupiła się wokół wytyczenia nowego szlaku kolejowego, który w praktyce będzie wydłużeniem odbudowywanej obecnie linii kolejowej nr 28 do Przasnysza. Pomysł zrodził się pod koniec 2019 roku w odpowiedzi na ogłoszone nabory wniosków w ramach programu Kolej +, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe, a także w oparciu o „Masterplan dla Warszawskiego Węzła Kolejowego”, opracowany przez tę spółkę, gdzie pierwszy raz dostrzeżono potrzebę budowy takiego szlaku kolejowego, wskazując okres realizacji po roku 2029.
Kolej Północnego Mazowsza to inicjatywa, która zintegrowała 18 samorządów z regionu północnego Mazowsza, pod wspólnym celem jakim jest usprawnienie komunikacji w regionie, a tym samym poprawa jakości życia jego mieszkańców. Projekt ma szansę stać się przełomowym z punktu widzenia potrzeb mieszkańców, stąd ogromne zainteresowanie ze strony wszystkich potencjalnych samorządowych beneficjentów nowej infrastruktury.
Idea Kolei Północnego Mazowsza jest odpowiedzią na coraz trudniejszą komunikację z Warszawą, który to problem dotyka w zasadzie wszystkich mieszkańców gminy w codziennych dojazdach do pracy czy w innych kwestiach. Przyrastającej w ogromnym tempie ilości zabudowy m.in. w Serocku i okolicach oraz wzrastającej ilości pojazdów nie odpowiada tempo i możliwości budowy infrastruktury drogowej. Coraz trudniej jest wytyczać nowe trasy drogowe bez ingerencji w zabudowę czy tereny zielone. Infrastruktura kolejowa daje zupełnie nowe możliwości jeśli chodzi o transport pasażerski. Przewidując przyszłe wyzwania, podjęliśmy trudny temat, który ma wyjść naprzeciw problemom rysującym się przed kolejnymi pokoleniami – w mniejszym stopniu już dziś przez część społeczeństwa odczuwalnym – czytamy na stronie UMiG Serock.
Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 mld zł, w tym blisko 1,5 mld to roboty budowlane. Termin rozpoczęcia prac nie jest jeszcze znany.