NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Koreańczycy chcą wziąć udział w budowaniu KDP w Polsce

Koreańczycy chcą wziąć udział w budowaniu KDP w Polsce

Redakcja
Fot. PKP PLK S.A. (ilustracyjne)

Koreańskie spółki, w tym zarządca infrastruktury Korea National Railway zorganizowały Forum Współpracy Technologicznej w Polsce. Koreańscy eksperci chcą przeprowadzać szkolenia dla polskich inżynierów w dziedzinie KDP.

Koreańskie spółki Korea National Railway oraz Dohwa Engineering Co., Ltd. zorganizowały 28 kwietnia Forum Współpracy Technologicznej dot. Kolei Dużych Prędkości. Była to wyjątkowa szansa do wymiany informacji i technologii pomiędzy Polską a Koreą Południową.

Jak podaje PAP, spotkanie które miało miejsce w Warszawie było sukcesem i zgromadziło ok. 100 osób reprezentujących stronę polską (inżynierów z branży kolejowej i przedstawicieli organów rządowych odpowiedzialnych za infrastrukturę) oraz ok. 20 osób reprezentujących stronę koreańską (przedstawicieli Ambasady Republiki Korei w Polsce oraz koreańskich firm).

Uczestnikiem Forum była spółka Korea National Railway, czyli koreański zarządca infrastruktury, odpowiadający za planowanie, projektowanie, zarządzanie, testowanie i nadzór nad infrastrukturą kolejową oraz kolejami dużych prędkości.

Jak czytamy w komunikacie, pracownicy Korea National Railway oraz Dohwa Engineering przedstawili uczestnikom reprezentującym Polskie Koleje Państwowe rozwiązania dot. sieci kolejowej oraz kolei dużych prędkości. Koreańczycy nie od dziś interesują się rozwojem infrastrukturalnym Polski. W grudniu 2021 roku przedstawiciele Polski i Korei podpisali porozumienie zmierzające do wspólnego przedsięwzięcia w formule joint venture, w którym Koreańczycy mają objąć mniejszościowy pakiet udziałów w Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Jeszcze wcześniej, bo od początku 2021 roku spółka Incheon International Airport Corporation (IIAC) objęła wsparciem budowę CPK. W ramach inwestycji CPK ma powstać także ambitna sieć linii kolei dużych prędkości, łączących całą Polskę z Portem Solidarność, gdzie do wybudowania będzie nawet 1800 km nowych linii kolejowych – więcej informacji. Tak duża inwestycja w sposób naturalny przyciąga zagranicznych inwestorów. Budowa nowych szlaków KDP będzie wielomiliardową inwestycją, przy realizacji której miejsce znajdzie wiele firm. Równolegle do rozwoju infrastruktury, potrzebne będą nowe, szybkie pociągi. Już teraz wiemy, że konsultacjami taborowymi dla CPK zainteresowali się najwięksi producenci taborowi z całego świata – więcej.

Koreańczycy podczas Forum przedstawili swoje doświadczenia, które nabyli w trakcie wdrażania kolei dużych prędkości na linii Gyeongbu w 2004 roku. Aktualnie funkcjonuje w tym kraju 1800 km trasy kolei dużych prędkości. Na trasie pociągi osiągają prędkość ponad 300km/h, dlatego podczas forum przestawiono kluczową dla takich prędkości technologię systemu torów oraz sygnalizacji. Zaprezentowano w szczególności niezbędną technologię 2-stopniowych oraz 3-stopniowych mechanizmów zabezpieczających, utrzymywania określonej prędkości oraz zapobiegania katastrofom.

Założona w 1957 roku Dohwa Engineering to firma inżynieryjna będąca koreańskim liderem w dziedzinie kolei, mająca na koncie wiele osiągnięć w tej branży. Dohwa Engineering ma dostęp do najlepszego know-how odnośnie projektowania i nadzoru nad budową torów kolejowych, torów kolei dużej prędkości oraz zajezdni kolejowych. Aktualnie prowadzi projekty w 20 państwach na całym świecie. Ostatnio z sukcesem realizuje w Korei inwestycję budowy linii kolejowej GTX-A o maksymalnej prędkości 200km/h, pełniąc rolę bezpośredniego inwestora oraz konsultanta zarządzającego projektem.

Forum współpracy technologicznej dotyczące kolei dużych prędkości w przyszłości ma odbywać się regularnie. Koreańscy eksperci mają przeprowadzić szkolenia dla polskich inżynierów. Planowane są także inne inicjatywy, których celem będzie rozwój technologii kolejowej w Polsce.

Fot. PAP

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności