NaKolei.pl WiadomościTabor Wiemy kto się zainteresował konsultacjami dot. dostawy taboru dla CPK

Wiemy kto się zainteresował konsultacjami dot. dostawy taboru dla CPK

Mateusz Marczewski
Fot. Talgo

Centralny Port Komunikacyjny rozpoczął wstępne konsultacje rynkowe na tabor. Celem konsultacji jest pozyskanie informacji niezbędnych do ogłoszenia postępowania na zakup taboru do obsługi. Do WKR zgłosiła się światowa czołówka, w tym firmy z Polski i mające swoje zakłady w Polsce. Rozmowy z producentami już się rozpoczęły. Spółka planuje przeprowadzić z każdym uczestnikiem konsultacji co najmniej po trzy tury spotkań.

Celem wstępnych konsultacji rynkowych (WKR) dla producentów taboru jest pozyskanie informacji niezbędnych do ogłoszenia – jeśli tylko zapadnie taka decyzja – postępowania na zakup taboru do obsługi CPK przez wytypowany do tego zadania podmiot. Wnioski z WKR pozwolą również na analizę trybu i zasad ewentualnego zakupu. Spółka skierowała postępowanie do dostawców taboru kolejowego z doświadczeniem i potencjałem do wyprodukowania taboru dla CPK.

W WKR uczestnicą producenci taboru nazywani „integratorami”. Są to podmioty produkujące i homologujące całe pojazdy, ale też w dużej mierze składające je z tysięcy części dostarczanych przez setki dostawców. WKR poprzedzają proces zakupowy i są mechanizmem zdefiniowanym przez Prawo Zamówień Publicznych.  Dla zamawiającego mają dużą wartość merytoryczną, ponieważ są okazją do rozmów z rynkiem na temat przyszłego zlecenia, do poznania możliwości pozyskania taboru pod względem dostępności rozwiązań, jakości, terminów, itd.

Budowa CPK i kolejowych „szprych” spowoduje zwiększenie popytu na tabor, co jest bardzo dobrą wiadomością dla branży kolejowej.  Realizacja projektu CPK wygeneruje popyt na pociągi dużych prędkości, a dla producentów oznacza konieczność zaoferowania rozwiązań w ramach kolejowej technologii „high-speed”.

Wśród wybranych 10 uczestników wstępnych konsultacji rynkowych, znaleźli się tacy producenci taboru jak m.in.:

  1. Stadler Polska,
  2. Konsorcjum Alstom Konstal i Alstom Ferroviaria,
  3. Newag,
  4. Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz,
  5. Konsorcjum Hitachi Rail i Hitachi Europe Limited Oddział w Polsce,
  6. Patentes Talgo,
  7. Construcciones y Auxillar de Ferrocarriles (CAF),
  8. CRRC Zhuzhou Locomotive,
  9. Siemens Mobility,
  10. Hyundai Rotem Company.

Od uczestników WKR CPK wymaga wykonania, czyli zaprojektowania, wyprodukowania i dopuszczenia do eksploatacji, w ciągu ostatnich 15 lat co najmniej jednego elektrycznego zespołu trakcyjnego (ezt). Dodatkowe punkty można było uzyskać m.in. za doświadczenie w produkcji taboru poruszającego się z prędkością powyżej 200 i 250 km/h, z różnymi systemami zasilania (tzw. wielosystemowość), z systemami jazdy autonomicznej, alternatywnymi źródłami zasilania i za wysokie zdolności produkcyjne.

Jaki tabor?

Spółka posiada dość konkretne oczekiwania co do przyszłych pociągów pod względem parametrów pojazdu. Realizacja tak dużego projektu jak CPK to konieczność zapewnienia pociągów do jego obsługi i okazja do ustanowienia nowych standardów komfortu, bezpieczeństwa, napędu, energochłonności, ekologii itd.

Zakupiony tabor powinien być konstruowany na bazie technologii zapewniających maksimum trwałości.  Chodzi o zastosowanie rozwiązań, które nie zestarzeją się przez kolejnych 30-40 lat.

Według dotychczasowych założeń, docelowo do obsługi sieci kolejowej zasilającej CPK potrzeba będzie pociągów o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h. Chodzi o tabor wielosystemowy (w tym zasilany napięciem 25 kV AC).  Liczba pociągów i wymagane rozwiązania to jednak czynniki, które będą podlegały dalszym uzgodnieniom.

Przygotowania kolejowe trwają

Założenia taborowe to kolejny z elementów dotyczących inwestycji kolejowych opracowywanych przez spółkę CPK. Trwa m.in. zaawansowane planowanie w ramach studiów wykonalności (STEŚ) przebiegu i parametrów łącznie już ponad 1300 km spośród prawie 2000 km planowanych „szprych” (dla wielu z nich, np. odcinka Warszawa-Łódź-Sieradz-Wrocław w tym roku powinny być już gotowe tzw. warianty inwestorskie do wniosków o decyzję środowiskową), a także projektowanie tunelu dalekobieżnego KDP w Łodzi.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności