Infrastruktura Kolej na świecie Przewozy towarowe
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Koleje Ukraińskie rozpoczęły elektryfikację trasy z Kowel do granicy z Polską

Koleje Ukraińskie rozpoczęły elektryfikację trasy z Kowel do granicy z Polską Fot. PKP LHS

Koleje Ukraińskie rozpoczęły prace przy elektryfikacji 94-kilometrowej trasy Kowel – Izov – do przejścia granicznego w Gródku. Ukraińcy widzą w tym potencjał na zwiększenie przewozów towarowych m.in. tych przebiegających przez Ukrainę.

Obecnie jest to jeden z największych i najważniejszych projektów, który zwiększy potencjał eksportowy naszego kraju. Ponadto elektryfikacja kolei ma znaczenie w kontekście rosnących cen oleju napędowego, a także niezależności energetycznej kraju – powiedział Prezes Zarządu Kolej Ukraińskich, Ivan Yuryk.

Dzięki elektryfikacji, UZ będzie mogło zwiększyć masę pociągów towarowych z 4,6 tys. do 6 tys. ton, zwiększyć wolumen  i skrócić czas dostawy towarów. Jednocześnie zrekonstruowanych zostanie ponad 11 km torów. Wyremontowanych ma zostać również 6 peronów.

Oprócz rocznego efektu ekonomicznego, który szacuje się na ponad 200 mln hrywien, osiągniemy redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery o 12 tys. ton rocznie i znaczną redukcję hałasu – powiedział szef Ukrzaliznyci.

Przede wszystkim na trasie Koleje Ukraińskie realizują przewozy eksportowe rudy żelaza, która trafia z przedsiębiorstw znajdujących się w okolicy Krzywego Rogu, do Polski. Obecnie trasa, którą przewozi się żelazo przebiega w części po zelektryfikowanym odcinku do stacji Kowel. Następnie skład przejmuje lokomotywa spalinowa. Jak twierdzą Ukraińcy, to właśnie odcinek z Kowel do granicy Polski, generuje duże koszty dla przewoźnika.

Dzięki elektryfikacji tej trasy widzimy w przyszłości nie tylko wzrost ruchu w kierunku Polski, ale także wzrost ruchu tranzytowego przez Ukrainę, co pozytywnie wpłynie na przychody firmy i gospodarkę – powiedział Prezes Zarządu Ivan Yuryk.



Kongres590