Prawo i przetargi Tabor

Koleje Dolnośląskie nie zrezygnowały z hybryd

Koleje Dolnośląskie nie zrezygnowały z hybryd Fot. Koleje Dolnośląskie

Po nieudanej próbie zakupu hybryd Koleje Dolnośląskie nie rezygnują z tego typu pojazdów. I ponawiają przetarg. Przewoźnik wraca też do koncepcji klasycznych jednostek spalinowych.

Koleje Dolnośląskie ogłosiły dziś dwa przetargi na dostawę taboru.

Pierwszy dotyczy dostawy dwóch nowych trójczłonowych pojazdów z napędem dwusystemowym elektryczno-spalinowym. Zamówienie obejmuje również opcję na sześć kolejnych takich składów.

Drugie zamówienie obejmuje dostawę dwóch nowych, dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych z opcją na sześć kolejnych. Skorzystanie z opcji w obu przypadkach może następować stopniowo.

Na dostawę pojazdów z zamówienia podstawowego w każdym przypadku będzie 18 miesięcy. Oferty w obu przetargach można składać do 5 czerwca 2020 roku, a jako kryterium wyboru wskazano cenę.

Koleje Dolnośląskie wymagają od oferentów doświadczenia, ale nie jest oni zbyt wygórowane. W każdym postępowaniu Wykonawca musi bowiem wykazać, że wykonał w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie dostawę co najmniej jednego nowego wieloczłonowego zespołu trakcyjnego.

Warto przypomnieć, że przewoźnik unieważnił poprzedni przetarg na hybrydy, z uwagi na zbyt wygórowaną cenę. Jako jedyny ofertę złożył Newag. Na początku kwietnia przewoźnik poinformował, że była to decyzja trudna, ale w przypadku przekroczenia na poziomie 50 milionów złotych – odpowiedzialna, z uwagi na dysponowanie środkami publicznymi i koniecznością dbania o dyscyplinę budżetową. Jak widać ta okazała się na tyle surowa, że ponowne podejście do zakupu pojazdów hybrydowych okazało się dla spółki złym rozwiązaniem.

Trwa natomiast nadal analiza ofert w przetargu na dostawę ezt-ów. Ich dostawą zainteresowane są PESA oraz Newag, których oferty są aktualnie rozpatrywane. PESA chce za dostawę pięciu składów elektrycznych ponad 145 mln zł brutto, zaś NEWAG ponad 161 mln zł brutto. Na realizację tego zadania spółka zaplanowała 123 123 000,00 zł brutto. Decyzje dotyczące tej części przetargu spółka musi podjąć do 22 czerwca br. A zatem czekamy na decyzję.