Kolej na świecie Tabor

Koleje Belgijskie podpisały kontrakt wart 2 miliardy złotych na zakup ponad 200 piętrowych wagonów wielofunkcyjnych

Koleje Belgijskie podpisały kontrakt wart 2 miliardy złotych na zakup ponad 200 piętrowych wagonów wielofunkcyjnych Fot. Railcolor News

Koleje Belgijskie wykorzystały prawo opcji i domówiły 204 dodatkowych piętrowych wagonów wielofunkcyjnych, które wyprodukuje konsorcjum Alstom i Bombardier. Wartość kontraktu opiewa na kwotę blisko pół miliarda euro.

Belgian National Railways (SNCB) skorzystało z prawa opcji na podstawie umowy ramowej podpisanej w grudniu 2015 roku. Dopełnienia zamówienia będzie składać się z 204 piętrowych wagonów wielofunkcyjnych, które zarówno będą kompatybilne do składów typu push-pull, jak i zestawów ciągniętych przez lokomotywę (w przypadku wagonów niezmotoryzowanych).

Przypomnijmy, że wykorzystane prawo opcji było możliwe na podstawie umowy z 2015 roku, kiedy to SNCB zamówiło 445 takich wagonów. Zamawiający w prawie opcji mógł łącznie zdecydować się na zakup łącznie 1362 wagonów za kwotę 3,3 mld euro.

Wagony zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić lepszą dostępność dla wszystkich pasażerów. Będą wyposażone w nowe przesuwne rampy dojazdowe i multimodalne przestrzenie dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych i rowerów, zostaną również wyposażone w toalety dla osób niepełnosprawnych oraz ulepszony system informacji pasażerskiej. Wykorzystanie prawa opcji ma być zgodne z nową polityką dostępności SNCB, ogłoszoną we wrześniu br., według której wszystkie pojazdy mają być dostosowane do wysokości peronów (w przypadku Belgii jest to 76 cm). Standardy te nie są spełniane na wszystkich przystankach, więc wagony z nowoczesnymi rozwiązaniami mają rozwiązać ten problem.

Nowe wagony są dostosowane do prędkości 200 km/h oraz będą dopuszczone do ruchu w belgijskiej sieci, a także na niektórych liniach transgranicznych do Holandii i Luksemburga.

Obecnie konsorcjum Alstom i Bombardier jest w trakcie dostawy pierwszych 40 takich wagonów, zakontraktowanych jeszcze w 2015 roku. Rola Alstomu w kontrakcie z 2015 roku to zbudowanie dziewięćdziesięciu wagonów napędowych.