Kolej na świecie Tabor

Hybrydowy Vectron z dopuszczeniem do eksploatacji w Niemczech

Hybrydowy Vectron z dopuszczeniem do eksploatacji w Niemczech Fot, Siemens Mobility

Lokomotywa Vectron Dual Mode firmy Siemens Mobility otrzymała zezwolenie na eksploatację w Niemczech od Federalnego Urzędu Kolei (EBA). Do tej pory nowe pojazdy zostały zamówione m.in. przez Railsystems RP, Mindener Kreisbahnen GmbH i Stern&Hafferl. We wrześniu 2020 r. duże zamówienie na 400 takich pojazdów złożyło także DB Cargo AG.

Podwójny tryb Vectron Dual Mode umożliwia naszym klientom zapewnienie zrównoważonego i opłacalnego kolejowego transportu towarów. Jako alternatywa dla konwencjonalnych lokomotyw spalinowych, Vectron Dual Mode oferuje to, co najlepsze z dwóch światów: działa w trybie elektrycznym na zelektryfikowanych trasach kolejowych, co pozwala na oszczędność paliwa oraz redukcję emisji spalin i kosztów utrzymania, a także może przełączyć się na tryb spalinowy na odcinkach bez linii napowietrznych, eliminując potrzebę zmiany lokomotyw – powiedział Albrecht Neumann, dyrektor pionu rolling stock w Siemens Mobility.

Niemiecka sieć kolejowa jest obecnie w około 60 procentach zelektryfikowana, a nowa lokomotywa Siemens Mobility może poruszać się także na niezelektryfikowanych odcinkach bez zmiany pojazdu. Jednocześnie obszary metropolitalne i duże miasta, które często mają zelektryfikowaną sieć, są wolne od emisji.

Lokomotywa Vectron Dual Mode jest oparta na sprawdzonej platformie i komponentach Vectrona. Szerokość rozstawu kół wynosi 1.435 mm. Lokomotywa przeznaczona jest do pracy pod napięciem 15kV AC i wyposażona jest w system ochrony bezpieczeństwa PZB. Niezależnie od trybu pracy lokomotywa posiada moc trakcyjną na obręczach kół 2.000 kW. Zbiornik paliwa ma pojemność 2600 litrów. Prędkość maksymalna lokomotywy wynosi 160 km/h i waży ok. 90 ton.