Alstom wyprodukował pierwszy na świecie pociąg napędzany wodorem. W 2016 roku zaprezentował go na targach w Berlinie, teraz jest już po pierwszym przejeździe.
Pierwszy pociąg zasilany wodorem to Coradia iLint. Jest to produkt Alstomu, który cieszył oko zwiedzających hale targów InnoTrans w Berlinie we wrześniu 2016 roku. Jest on już po swoim pierwszym przejeździe testowym, który miał miejsc 14 marca br. Test o prędkości 80 m/h zakończył się on powodzeniem. Spółka zamierza w przyszłości (początek 2018 roku) wprowadzić go do kursów regularnych na trasie Buxtehude–Bremervörde–Bremerhaven–Cuxhaven. Będzie to pierwszy kurs testowy z pasażerami na pokładzie.
Coradia iLint został zaprojektowany przez zespoły Alstom w zakładach Salzgitter, centrum doskonałości pociągów regionalnych w Tarbes we Francji, centrum doskonałości systemów trakcyjnych w Ornans dla silników. Projekt jest wspierany przez niemieckie Ministerstwo Infrastruktury Transportowej i Cyfrowej.
Coradia iLint jest to pojazd niskopodłogowy, skonstruowany według najnowocześniejszych francuskich technologii. Zbiorniki, które magazynują wodór oraz ogniwa paliwowe znajdują się w górnej części pojazdu. Tlen z otoczenia i wodór wchodząc w reakcję dają energię napędową, która porusza maszynę. Jest to metoda bardzo sprzyjająca środowisku, bo nie wytwarza spalin, a (oprócz energii) jedynie wodę i parę wodną. Alstom tworzy w ten sposób sporą konkurencję dla spalinowych maszyn, nie tylko jeśli chodzi o inne pociągi, ale i o samochody, których jest na całym świecie coraz więcej.
Nadmiarowa energia jest magazynowana w akumulatorach zamontowanych w podłodze pojazdu i tworzy zasoby dodatkowe, a nawet zasoby awaryjne. Jest to wyjście ekonomiczne – jedno tankowanie pojazdu wodorem pozwala na pokonanie trasy o długości około 800 km.
Alstom podpisał już listy intencyjne na 60 pociągów z państwami związkowymi Dolnej Saksonii, Nadrenii Północnej-Westfalii, Badenii-Wirtembergii i stowarzyszeniem transportu Hesji „Rhein-Main-Verkehrsverbund”.
Więcej informacji na stronie głównej Alstom oraz na polskiej podstronie Spółki.