14 czerwca minęło 175 lat od uruchomienia pierwszego odcinka Drogi Żelaznej Warszawsko – Wiedeńskiej. 14 czerwca 1845 roku pasażerowie mogli po raz pierwszy skorzystać z odcinka Warszawa – Grodzisk.
Trochę historii i współczesności
Droga Żelazna Warszawsko – Wiedeńska była pierwszą linią kolejową na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego. Miała łączyć Warszawę z granicą zaboru austriackiego. Budowę rozpoczęto z inicjatywy hrabiego Henryka Łubieńskiego, wiceprezesa Banku Polskiego i Piotra Steinkellera, bankowca i przemysłowca. Za projekt i realizację odpowiadał Stanisław Wysocki, pionier kolejnictwa polskiego i uznany inżynier. Uroczyste otwarcie linii łączącej Warszawę z Grodziskiem 14 czerwca 1845 roku uświetniła parada parowozów.
Pierwszy skład liczył 15 wagonów, a pojechało nim 200 pasażerów wraz z orkiestrą wojskową. Trzy lata później linia została połączona z kolejami austriackimi w Maczkach. Dzięki temu pasażerowie mogli dotrzeć ze stolicy Królestwa Polskiego do Wiednia w 37 godzin.