Strona główna » Wiadomości » Stuletni wagon w Jarocinie

Stuletni wagon w Jarocinie

Redakcja
Fot. Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej - Muzeum Parowozownia Jarocin

Na torach Muzeum Parowozownia Jarocin stanął wyjątkowy eksponat – kryty dwuosiowy wagon towarowy serii Kdt, typu G10 (DWV). Pojazd może mieć ponad sto lat.

 

Nie wiadomo dokładnie, kiedy wagon zjechał z linii produkcyjnej. Natomiast można określić przybliżony czas produkcji: między 1910 a 1927 rokiem. To unikalny eksponat, gdyż jarocińska placówka posiada tylko jeden taki wagon. Niewiele ich też pozostało, a ten egzemplarz Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej – Muzeum Parowozownia Jarocin pozyskało od warszawskiej Stacji Muzeum. Stacja posiada bowiem inny wagon tej serii i mogła podzielić się swoimi zbiorami z jarocińskim skansenem. Wcześniej zgodę na takie działanie wydał minister kultury i dziedzictwa narodowego.

Wagon serii Kdt to wyjątkowy historyczny pojazd. Gdy powstawał, powszechne było stosowanie choćby zestawów kołowych ze szprychami. Pojazd przejechał najpierw z Warszawy do stacji Kościerzyna. Ale problem z drogą dojazdową do wagonu i brak miejsca do jego załadunku spowodowały, że przez kilka lat Kdt czekał na dalszy transport. Gdy doszło do przebudowy stacji Kościerzyna, wagon przyjechał do Jarocina dzięki pomocy firmy Freightliner PL.

Przed transportem trzeba było skrócić wystające ponad dach pozostałości po budce hamulcowej. Ponadto specjaliści uzupełnili brakujące elementy zawieszenia resorów i naprawili dwa czopy osiowe. Naprawy wymagało jedno łożysko ślizgowe, a ponadto założono nową maźnicę z panewką i aparat smarny. Poza tym wagon doczekał się smarowania układu biegowego. Pojazd stoi na terenie muzeum w Jarocinie, gdzie czeka go pełna renowacja.

Podobne artykuły