Przystanek Warszawa Włochy zyskał wyjątkową atrakcję – obok peronu stoi zabytkowy rozkład jazdy namalowany na fragmencie muru ze starego przejścia podziemnego.
Wszystkie prace nadzorował konserwator zabytków. PKP Polskie Linie Kolejowe wybudowały specjalną szklaną wiatę, aby każdy mógł obejrzeć zabytek. Jest on teraz chroniony przed deszczem, śniegiem czy wiatrem. PLK podkreślają, że dzięki pracom za ponad 700 tys. zł z budżetu spółki, podróżowanie koleją w Warszawie łączy nowoczesność z szacunkiem dla historii miasta.
Historyczny rozkład jazdy, namalowany na jednej ze ścian przejścia podziemnego na przystanku Warszawa Włochy, ma 350 cm szerokości i 250 cm wysokości. Pracownicy odkryli go podczas modernizacji linii kolejowej nr 447 Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki.
Znalezisko, wycięte wraz z fragmentem ceglanej ściany, jest oczyszczone, wypiaskowane i zaimpregnowane. Zabytek zabezpiecza gablota. Gablota posiada specjalne oszklenie, oświetlenie i klimatyzator, żeby zapewnić odpowiednią temperaturę i wilgotność. Dzięki temu tablica zachowa swój wygląd na dłużej.
Z tablicy odczytamy nazwy kilkunastu miejscowości, do których kiedyś odjeżdżały pociągi z przystanku Warszawa Włochy, wraz z godzinami ich kursowania. Widnieją na niej takie nazwy jak Łódź Fabryczna, Skierniewice, Pruszków, Sochaczew czy Żyrardów. Tablica pochodzi z końca lat 40. ubiegłego wieku. Skąd to wiemy? Wskazówką jest nazwa stacji Zielkowice, która od 1950 roku nosi nazwę Łowicz Przedmieście.
PKP PLK informują, że zabytkowy rozkład jazdy to nie jedyny obiekt przypominający o przeszłości kolei na przystanku Warszawa Włochy. Nad peronem drugim unosi się modernistyczna wiata, której historia ma związek z elektryfikacją tej trasy w latach 30. XX wieku. Obiekt nosi często nazwę często „skrzydlatej wiaty”, a PLK wyremontowały konstrukcję podczas modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Ponadto Stylizowany do historycznego charakteru tego miejsca nawiązuje wystrój przejścia podziemnego.