NaKolei.pl MediotekaDawniej na kolei 160 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Petersburskiej

160 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Petersburskiej

Redakcja
A. H. Kirkor, Przewodnik: Wilno i koleje żelazne z Wilna do Petersburga i Rygi oraz do granic na Kowno i Warszawę. Wilno 1862 r.

Dzisiaj obchodzimy 170-lecie podpisania dekretu o przeprowadzeniu badań przy budowie linii kolejowej Petersburg – Warszawa. Również w tym roku minie 160 lat od oddania do użytkowania tej historycznej trasy.

Równo 170. lat temu, 15 lutego 1851 roku cesarz Mikołaj I podpisał dekret o przeprowadzeniu badań przy budowie Drogi Żelaznej Petersburg – Warszawa, które finansowane miały być ze środków Skarbu Państwa. Była to druga linia kolejowa na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego. Pierwszą była potocznie nazywana „Wiedeńka” – o niej więcej w artykule.

Budowa trasy do Petersburga trwała 11 lat, łącznie jej długość wyniosła 1116 km (1046 wiorst). Jej trasa przebiegała z Petersburga, przez Gatczynę, Ługę, Psków, Dźwińsk, Wilno, Grodno, Białystok, Łapy do Warszawy.

Trasa łącząca Warszawę z tamtejszą stolicą Imperium Rosyjskiego miała jeszcze bardziej powiązać politycznie, gospodarczo i wojskowo ziemie polskie z imperium carów. Budowa tej trasy miała również wpływ na rozwój ekonomiczny. W Łapach zbudowano jeden z pierwszych Zakładów Napraw Taboru Kolejowego.

Obecnie w Polsce linie kolejowe, które stanowią część dawnej Drogi Żelaznej Warszawsko-Petersburskiej jest ciąg linii kolejowych nr 6, 21 oraz 57.

Z okazji rocznic jakie w tym roku obchodzimy, Stacja Muzeum oraz Stowarzyszenie Krzewienia Sportu, Turystyki i Kultury „Kolejarz” serdecznie zapraszają 15 lutego 2021 r. transmisję z inauguracji obchodów 170. rocznicy podpisania zgody na budowę i 160. rocznicy oddania do użytkowania Drogi Żelaznej Petersbursko-Warszawskiej. Transmisja odbędzie się na profilu Stacji Muzeum na Facebooku: www.facebook.com/StacjaMuzeum.

Partnerami obchodów 160 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Petersburskiej są: Muzeum w Chorzowie, Fundacja im. Jana Blocha, Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie, Rosyjski Ośrodek Nauki i Kultury w Warszawie, Fundacja Grupy PKP i miesięcznik Federacji Związków Zawodowych Pracowników Automatyki i Telekomunikacji PKP „Przekaźnik”.

A. H. Kirkor, Przewodnik: Wilno i koleje żelazne z Wilna do Petersburga i Rygi oraz do granic na Kowno i Warszawę. Wilno 1862 r.

 

 

 

 

 

Partner Fundacji Sztuka Dla Polski

Skomentuj ten artykuł

 

 

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności