NaKolei.pl WiadomościKolej na świecie Wojna kolejowa, a raczej „Gra o tron”. Czyli walka o klienta przez przewoźników kolejowych

Wojna kolejowa, a raczej „Gra o tron”. Czyli walka o klienta przez przewoźników kolejowych

Adrian Izydorek
Fot. TT / @RicardDuran98

Koleje Hiszpańskie po raz pierwszy mają konkurencję na trasie Barcelona – Madryt. Konkurencją został przewoźnik, który należy do SNCF. Walka o klienta sprowadziła się do prowadzenia ciekawych kampanii reklamowych. Koleje Hiszpańskie nawiązały do „Gry o tron”. Odpowiedź Francuzów była nieco inna.

Francuskie SNCF od dzisiaj rozpoczęło regularne kursy swoich pociągów pod marką „OUIGO” na trasie Barcelona – Madryt. Jest to połączenie KDP, które odnotowuje największe potoki pasażerów – dotychczas ciężył na nim monopol w postaci Kolei Hiszpańskich (Renfe). OUIGO to tanie połączenia dużych prędkości, gdzie bilety można nabyć nawet za 9 euro. Hiszpania ma również swój odpowiednik takich połączeń – jest to hiszpańskie AVLO, które po raz pierwszy wystartowało w 2020 roku. Rok temu przez pierwsze 10 dni bilety na połączenia AVLO były sprzedawano po rekordowo niskiej cenie (5 euro). Natomiast z uwagi na pandemię, połączenia zostały niedługo potem zamrożone. AVLO ma wystartować dopiero 23 czerwca 2021 roku.

OUIGO będzie realizować 10 kursów dziennie w relacji Madryt – Barcelona. Czas przejazdu to 2,5 godziny. Zaoferowane zostaną także usługi, takie jak catering OUIBAR. Przejazdy będą trwały 2,5 godziny w przypadku pociągów bezpośrednich. Te natomiast z przystankiem w Saragossie będą jechać 2 godziny 52 minut.

Walka o klienta

7 maja 2021 roku, Renfe na swoich portalach społecznościowych opublikowało materiał zatytułowany: ” Juego de Trenes”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „Gra w pociągi”, natomiast hiszpański tytuł serialu „Gra o tron” brzmi: „Juego de Tronos”. W materiale Koleje Hiszpańskie zwracają się bezpośrednio do konkurencji:

Szanowni konkurenci, Renfe ma Ci coś do powiedzenia. Teraz, kiedy tu jesteś robi się interesująco. Po 80 latach przewożenia pasażerów nie mogliśmy być lepiej przygotowani. Rozpoczyna się „Gra o pociągi”. Witamy i powodzenia – czytamy w materiale wideo przygotowanym przez Koleje Hiszpańskie.

Francuzi odpowiedzieli na materiał, gdzie stwierdzili, że po 80 latach człowiek może znudzić się tym co robi – wszystko to w scenerii mężczyzny żmudnie rzucającego piłkę do kosza. Po chwili wjeżdża rozpędzony pociąg i informacja, że OUIGO czuje się zachęcony do wzięcia udziału w grze Renfe.

Porównanie oferty

OUIGO swoje kursy realizuje piętrowym pociągiem TGV Duplex, który rozpędza się do prędkości 320 km/h i mieści nieco ponad 500 pasażerów na pokładzie. Kupić bilet na połączenie można nawet za 9 euro. Natomiast dla dzieci od 4 do 13 lat obowiązuje zniżka, gdzie bilet można nabyć za 5 euro (dzieci do 4 roku życia podróżują za darmo). Płatne okazują się jednak dodatki np.: przebukowanie biletu, dodatkowy bagaż (5 euro), dostęp do Wi-Fi (3 euro), przewóz zwierzęcia (10 euro). Francuzi przyjęli strategię znaną nam z tanich linii lotniczych, gdzie podróż sama w sobie jest tania, natomiast koszt wszelkich dodatków może mocno obciążyć portfel.

Renfe swoje połączenie AVLO uruchomi pociągami Talgo 112, które rozpędzają się do prędkości 350 km/h. Jednostki przeszły modernizację, która polegała na zlikwidowaniu pierwszej klasy, co pozwoliło na zwiększenie liczby miejsc dla pasażerów do 438. Przewoźnik swoje bilety będzie sprzedawać po 5 euro przez trzy tygodnie od dnia uruchomienia sprzedaży (rok temu było to 10 dni). Potem cena biletów nieco wzrośnie. W ubiegłym roku było to od 10 do nawet 60 euro.  Natomiast AVLO nie wymaga dodatkowych opłat chociażby za korzystanie z Wi-Fi.

Pociąg AVLO z przystankiem w Saragossie dojeżdżałby do miejsca docelowego o 7 minut szybciej niż OUIGO.

[AKTUALIZACJA 10.05.2021 r. godz 20:50]

Jak poinformował portal NaKolei.pl nasz czytelnik, Pan Bartłomiej – w całej „Grze w pociągi” przypomniało o sobie, hiszpańsko-włoskie przedsiębiorstwo ILSA, które już przygotowuje swoją ofertę pociągów KDP w Hiszpanii. ILSA to spółka joint venture włoskiej Trenitalii oraz hiszpańskiej linii lotniczej Air Nostrum. Jest to świeży gracz, który może sporo namieszać. W 2020 roku Trenitalia podpisała kontrakt z Hitachi Rail i Bombardier Transportation na dostawę 23 pociągów Frecciarossa 1000 (ETR 1000). Dodatkowo ILSA już rozpoczęła rekrutację maszynistów, a także ma rozpocząć rekrutację drużyn konduktorskich.

Iskrę do całej „kolejowej wojny” ILSA dołożyła wpisem na Tweeterze:

Cześć Renfe. Witamy OUIGO. W międzyczasie testujemy nasze „Czerwone Smoki” (jednostki ETR 1000). Do zobaczenia na torach – czytamy w Tweecie ILSA. 

ILSA ma zacząć jeździć na trasie Madryt-Barcelona od 2022 roku. Ma już podpisaną umowę na przewozy, natomiast brak dyspozycji taboru zadecydował o przesunięciu terminu startu.

 

 

Skomentuj ten artykuł

 

 

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności