Za pociągi na odcinku m.in. ze Słupska do Kołobrzegu uruchomiono zastępczą komunikację autobusową. Obsługiwana ona była przez firmę, której flota autobusów parkuje pod Przemyślem.
W dniach 23-28 października 2022 roku wprowadzono zastępczą komunikację autobusową za pociągi na odcinkach Słupsk – Koszalin – Słupsk, Sławno – Koszalin – Sławno, Słupsk – Kołobrzeg – Słupsk, Ustka – Koszalin – Ustka, którą obsługiwała „Firma Handlowo-Usługowa Mariusz Franków”.
Wręcz normalna kolej rzeczy, prywatna firma wygrała przetarg tym samym obsługuje ZKA na czas prowadzonych prac na infrastrukturze kolejowej. Jednak Posłanka Małgorzata Prokop-Paczkowska zdecydowała się dopytać Ministerstwo Infrastruktury, jak to jest, że zastępczą komunikację obsługują autobusy, które przyjechały na zlecenie specjalnie z drugiego końca Polski.
Otóż przetarg na ZKA w woj. pomorskim i zachodniopomorskim wygrała firma, której flota stacjonuje w okolicach miejscowości Bircza, nieopodal Przemyśla. Aby w ogóle dojechać do miejsca wykonania zlecenia na północ Polski, w jedną stronę autokary musiały przejechać prawie 900 km.
Dlaczego tak się stało?
W ogłoszonym przez PKP Intercity przetargu na obsługę ZKA znalazło się miejsce na tylko jedno kryterium wyboru oferty: cena. Tym samym zamawiającego interesuje wyłącznie, która firma jest w stanie zrealizować najtaniej przedmiot zamówienia. Nawet jakby jakaś firma, która ma swoją siedzibę jeszcze dalej (chociaż o to już trudno), ale złożyła korzystniejszą cenowo ofertę – wtedy to najprawdopodobniej ona świadczyłaby usługi na rzecz IC. Kwestia czy prywatne przedsiębiorstwo wychodzi z zyskiem po takim zamówieniu, to już tajemnica danego przedsiębiorstwa.
Jak poinformowała Spółka PKP Intercity, Firma Handlowo-Usługowa Mariusz Franków, Malawa 23/1, 37-740 Bircza złożyła najkorzystniejszą ofertę w przeprowadzonym w trybie podstawowym (konkurencyjnym)
postępowaniu zakupowym zgodnie z obowiązującą w Spółce PKP Intercity S.A procedurą zakupową – poinformował Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel.
Przetarg dot. ZKA w okolicach Słupska został ogłoszony 29 września 2022 roku. Jak informuje Wiceminister Bittel, komunikat o wszczęciu postępowania został przekazany za pośrednictwem platformy zakupowej do 35 oferentów wykonujących działalność zbieżną z przedmiotem zamówienia. Powiadomienia o postępowaniu zostały również wysłane automatycznie do podmiotów będących w zasobach bazy platformy według branży oraz opublikowane na stronie www PKP Intercity.
Pod koniec października otwarto oferty w przetargu. Wpłynęły cztery oferty, z czego dwie to firmy z woj. podkarpackiego (w tym zwycięzca konkursu), jedna z Lublina oraz jedna z Warszawy. Ostatecznie wybrano firmę spod Przemyśla, ponieważ zadeklarowała usługę w cenie 14,30 zł za 1 wozokilometr. Koszt dojazdu do miejsca realizacji przewozów leżał już po stronie wykonawcy, tym samym jak deklaruje Wiceminister, umowa nie przewidywała dodatkowych opłat za dojazd autokarów.