Strona główna » Wiadomości » Tabor » Stadler przygotował 7 prezentacji nowości taborowych na targi InnoTrans

Stadler przygotował 7 prezentacji nowości taborowych na targi InnoTrans

MM
Fot. ELP

Innotrans w Berlinie ma się odbyć w dniach 20-23 września. Stadler zaprezentuje innowacyjne i zrównoważone rozwiązania napędowe w transporcie kolejowym. Zespół trakcyjny napędzany wodorem – FLIRT H2 oraz FLIRT napędzany na baterie to tylko nieliczne atrakcje, które czekają odwiedzających.

Stadler szykuje się do największych targów kolejowych. Jakie premiery szykuje? Oprócz odsłonięcia napędzanego wodorem zespołu trakcyjnego FLIRT H2 przeznaczonego do amerykańskiego transportu pasażerskiego, Stadler zaprezentuje również inne pojazdy, w tym bijący rekord świata pociąg FLIRT na baterie, model EURO9000, oraz tramwaj nowej generacji TINA. Ponadto odwiedzający stoiska wystawiennicze Stadlera będą mieli możliwość wszechstronnego zapoznania się z innowacyjnymi rozwiązaniami firmy w zakresie budowy pojazdów szynowych, serwisu i techniki sygnalizacyjnej.

350-metrowy tor pokazowy

Stadler pokaże na targach InnoTrans 2022 aż siedem pojazdów wyposażonych w zrównoważone rozwiązania napędowe. Wszystkie siedem modeli zostanie po raz pierwszy pokazane szerokiej publiczności. Pojazdy Stadlera, które zostaną zaprezentowane na ponad 350-metrowym torze na wolnym powietrzu, wyznaczą nowe standardy pod względem efektywności energetycznej, wydajności i komfortu pasażerów. Wszystkie pojazdy będzie można obejrzeć zarówno od wewnątrz, jak i od zewnątrz.

Oprócz zrównoważonych koncepcji pojazdów, Stadler zapewni szczegółowy wgląd w swoje rozwiązania serwisowe i sygnalizacyjne na swoich stoiskach wystawowych w hali 2.2 (stoisko 160) i hali hub27 E02 (stoisko 750).

Po raz pierwszy na InnoTrans Stadler zaprezentuje na swoim stoisku (hala hub27 E02, stoisko 750) ofertę w zakresie sygnalizacji. Obejmuje ona rozwiązania z zakresu zautomatyzowanej jazdy (ATO) oraz systemu sterowania pociągiem (ETCS oraz CBTC). Stadler zatrudnia ponad 500 pracowników w kilku oddziałach w Szwajcarii i Niemczech, którzy opracowują i dostarczają szyte na miarę rozwiązania z dziedziny techniki sygnalizacyjnej, umożliwiające klientom na całym świecie efektywną i zrównoważoną eksploatację pociągów opartą na technologii cyfrowej.

Flirt H2

Zespół trakcyjny FLIRT H2 dla San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) to pierwszy pociąg pasażerski napędzany wodorem w USA i odgrywać ma on kluczową rolę we wprowadzaniu zeroemisyjnej technologii w transporcie szynowym w Stanach Zjednoczonych. FLIRT H2 jest przeznaczony do obsługi pasażerów dla projektu kolei pasażerskiej Redlands w Kalifornii. Projekt Redlands Passenger Rail Project to 14-kilometrowe połączenie między Redlands a stacją San Bernardino Metrolink. Pojazd FLIRT H2 składa się z dwóch wagonów i części środkowej zwanej „PowerPack”, w której znajdują się ogniwa paliwowe i zbiorniki z wodorem. W wodorowym ogniwie paliwowym generowany jest prąd elektryczny, który jest magazynowany w baterii trakcyjnej. Bateria zasila układ napędowy pojazdu oraz urządzenia związane z komfortem pasażerów, m.in. system klimatyzacji. W tej konfiguracji pociąg może odzyskiwać energię hamowania, która potem jest ponownie wykorzystywana do jego napędzania. Pociąg posiada 108 miejsc siedzących oraz dużą  przestrzeń z miejscami stojącymi. Jego prędkość maksymalna wynosi 130 km/h (79 mph).

Bateryjny Flirt Akku

Dwuczłonowy pojazd FLIRT Akku to pierwszy seryjny akumulatorowy zespół trakcyjny przeznaczony do eksploatacji na trasach częściowo zelektryfikowanych w Niemczech. Baterie mogą być ładowane podczas jazdy lub postoju pod siecią trakcyjną. Podczas hamowania odzyskiwana jest także energia kinetyczna. W trakcie testów na trasie prototyp FLIRT Akku Stadlera ustanowił rekord świata pokonując 224 km z napędem bateryjnym. Zespół trakcyjny o długości 46 metrów ma 124 miejsca siedzące oraz dwie duże strefy wielofunkcyjne przystosowane do przewozu wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych i rowerów. W pełni klimatyzowane i pozbawione wewnętrznych stopni pojazdy regionalne mają jasne i przestronne przedziały pasażerskie i są wyposażone w toaletę przystosowaną dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Zamówienie obejmuje 55 pociągów bateryjnych typu FLIRT Akku i zostało udzielone firmie Stadler w wyniku przetargu rozpisanego przez Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein GmbH (NAH.SH) w 2019 roku w ramach pierwszego w Niemczech otwartego przetargu na pociągi z alternatywnymi napędami.

Tina – tramwaj najnowszej generacji dla HEAG Mobilo GmbH

Firma HEAG Mobilo GmbH zamówiła 14 tramwajów najnowszego modelu TINA w firmie Stadler w styczniu 2020 r., a następnie skorzystała z opcji dla kolejnych 11 pojazdów w 2021 r. TINA to niemiecki akronim oznaczający „całkowity zintegrowany napęd niskopodłogowy”. Rozwiązanie umożliwia zupełnie nowe ukształtowanie wnętrza – bez stopni i podestów nad napędami, przy zachowaniu pełnej obrotowości wózków. Pięcioczłonowy pojazd o długości 43 metrów może przewieźć 272 pasażerów, w tym 101 na miejscach siedzących. Zoptymalizowana przestrzeń pasażerska umożliwia pozbawione barier dotarcie do miejsc siedzących od każdych drzwi pojazdu. Duże panoramiczne okna zapewniają niezakłócony widok i wraz z wysoko umieszczonym sufitem stwarzają wrażenie dużej przestrzeni. Tramwaj jest wyposażony w nowoczesne klimatyzatory pracujące z naturalnym czynnikiem chłodniczym CO2 neutralnym dla warstwy ozonowej i efektu cieplarnianego. Wbudowany system rozpoznawania znaków drogowych wspomaga motorniczego i jednocześnie przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu. Nowy tramwaj wejdzie do eksploatacji jesienią 2023 roku.

Nowa seria lokomotyw EURO9000

EURO9000 to najmocniejsza lokomotywa hybrydowa w Europie. Sześcioosiowe lokomotywy są zgodne z TSI i mogą pracować pod wszystkimi systemami napięcia stosowanymi w Europie (15 kV + 25 kV AC i 1,5 kV + 3 kV DC). Pojazdy są przeznaczone do eksploatacji na najważniejszych europejskich korytarzach transportu kolejowego i są standardowo wyposażone w ETCS oraz zdalne sterowanie radiowe. Modułowa konstrukcja lokomotywy umożliwia jednoczesne zamontowanie do trzech różnych układów napędowych: elektrycznego, spalinowego z dwoma oszczędnymi silnikami po 950 kW i bateryjnego, umożliwiającego przyjazną dla środowiska eksploatację na trasach niezelektryfikowanych. Dzięki zakresowi mocy do 9 MW i ogromnej sile pociągowej do 500 kN w wielu przypadkach możliwe będzie zastosowanie tylko jednej lokomotywy tam, gdzie dzisiaj wymagane są dwie.

Operatorzy kolejowi będą mogli korzystać z możliwości prowadzenia cięższych pociągów ponosząc przy tym niższe koszty. Lokomotywa jest uniwersalna, ekonomiczna i przyjazna dla środowiska. Łączy w sobie sprawność energetyczną, moc i niezawodność. Oznacza to niższe koszty cyklu życia LCC. W maju 2019 European Loc Pool (ELP) zamówił w firmie Stadler 30 elektrycznych lokomotyw typu EURO9000. Jest to część umowy ramowej między Stadlerem i ELP obejmującej 100 lokomotyw. ELP będzie je wynajmowała przewoźnikom towarowym z różnych krajów. Wystawiana na InnoTrans lokomotywa będzie użytkowana przez operatora Rail Force One z Niederlandów, który jako pierwszy zamówił model EURO9000.

FLIRT z trzema rodzajami napędu

Brytyjski operator kolejowy Transport for Wales zamówił w styczniu 2019 w firmie Stadler 35 zespołów trakcyjnych typu FLIRT. 24 z nich mają napęd trójmodalny – mogą być zasilane z sieci trakcyjnej, z baterii lub hybrydowo z wykorzystaniem silnika Diesla, przy czym napęd spalinowy jest przewidziany tylko do sytuacji wyjątkowych, a regularna praca ma być czysto elektryczna. Flota trójmodalnych pojazdów FLIRT składa się z siedmiu pociągów trójczłonowych i siedemnastu czteroczłonowych. Pojazdy spełniają wymagania najnowszych norm TSI i zostały zaprojektowane pod kątem wymagań transportu w Walii i lokalnej infrastruktury. Niskopodłogowa konstrukcja umożliwia wsiadanie przez każde drzwi z wysokości peronu, co skraca i ułatwia wymianę pasażerów. Wszystkie pociągi są klimatyzowane i posiadają wydzieloną przestrzeń na wózki inwalidzkie, wózki dziecięce oraz rowery, są także wyposażone w system informacji pasażerskiej i Wi-Fi. Pierwsze trójmodalne pojazdy FLIRT odbywają obecnie jazdy próbne. Jeszcze w tym roku mają zostać włączone do eksploatacji.

Citylink dla Transport for Wales

W styczniu 2019 r. Stadler otrzymał zamówienie na wyprodukowanie i dostawę 36 pojazdów szynowych (Tram-Train) typu Citylink dla przewoźnika Transport for Wales. Pojazd to modułowy tramwaj łączący centra miast z otaczającymi je ośrodkami. Może być eksploatowany na trasach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych – z wykorzystaniem baterii. Pojazdy są tak zaprojektowane, aby można je było eksploatować zarówno na trasach kolejowych, jak i na sieci miejskiej. Dzięki systemowi napędu z baterii klienci mogą zaoszczędzić na drogich inwestycjach w nową infrastrukturę zasilania.

Citylink ma długość 40 metrów i może pomieścić 252 pasażerów. Ten wysokopodłogowy pojazd posiada kabiny maszynisty na obu końcach i osiąga prędkość 100 km/h. W jasnych, klimatyzowanych wnętrzach zaprojektowano przedziały wielofunkcyjne z miejscem na rowery, miejscami siedzącymi dla osób z ograniczoną mobilnością oraz dwoma miejscami na wózki inwalidzkie. Zapewnia bezpieczne i komfortowe podróżowanie bez konieczności przesiadek.

METRO (IPEMU) dla Liverpool City Region Combined Authority i Merseytravel

Po podpisaniu w 2017 roku umowy na wyprodukowanie i dostawę 52 pociągów, operator Metro Liverpool City Region zamówił we wrześniu 2021 w firmie Stadler przebudowę siedmiu pojazdów na niezależnie napędzane pociągi elektryczne (Independent Powered Electrical Multiple Unit – IPEMU). Te innowacyjne i przyjazne dla środowiska pociągi bazują na wcześniejszych składach Class 777 METRO i umożliwiają rozszerzenie zakresu ich użytkowania o odcinki niezelektryfikowane. Dzięki zintegrowaniu technologii IPEMU pozwala uniknąć nowych inwestycji infrastrukturalnych oraz zwiększyć liczbę przewożonych pasażerów.

Składy IPEMU mogą zastąpić pociągi z napędem spalinowym, wspierając władze regionalne i krajowe w realizacji celów ograniczenia emisji CO2. Ponadto dzięki pojazdom ograniczona zostanie liczba przesiadek, co dla pasażerów oznacza poprawę warunków podróży i skrócenie jej czasu. IPEMU jest wyposażony w bateryjny system magazynowania energii. Cały system napędu zabudowany został pod podłogą pojazdu. Podczas jazdy na trasie zelektryfikowanej baterie są ładowane z trzeciej szyny lub w trakcie hamowania rekuperacyjnego. Czas ładowania wynosi poniżej 15 minut, a bateria wytrzymuje ponad 10 000 cykli ładowania/rozładowania. Przejście z napędu czysto elektrycznego na IPEMU jest płynne i pozostaje niezauważalne dla pasażerów podczas jazdy.

Podobne artykuły