NaKolei.pl WiadomościKDP Siemens Mobility zawiesza dostawę pociągów KDP do Rosji!

Siemens Mobility zawiesza dostawę pociągów KDP do Rosji!

Redakcja
Fot. Wiki Commons

Koleje Rosyjskie zostały poinformowane przez Siemensa, że producent zawiesza dostawy pociągów dużych prędkości. RŻD czeka jeszcze na 9 pociągów, które póki co do Rosji nie trafią.

W 2019 roku Koleje Rosyjskie i Siemens Mobility podpisały umowę na dostawę 13 pociągów dużych prędkości Velaro (w Rosji znane pod nazwą „Sapsan”). Kontrakt opiewał na kwotę 1,1 mld euro oprócz dostawy taboru, Siemens miał być odpowiedzialny za obsługę techniczną pociągów przez okres 30 lat. To nie było pierwsze zamówienie Velaro dla Kolei Rosyjskich (RŻD). W latach 2006-2011 RŻD zakupiły łącznie 16 pociągów dużych prędkości Siemens Mobility.

Teraz Siemens Mobility zamroził wszystkie nowe transakcje i dostawy międzynarodowe do Rosji i Białorusi, jednocześnie oceniając pełne konsekwencje wszystkich sankcji. Jak wskazuje Siemens: „Zapewniając ścisłe przestrzeganie sankcji, będziemy kontynuować lokalne działania związane z serwisem i utrzymaniem bez dostaw nowych części„.

Co więcej, Siemens poinformował Koleje Rosyjskie o wstrzymaniu dostaw nowych pociągów Velaro w ramach kontraktu z 2019. Jak informuje nas Marcin Górecki, Rzecznik Siemens Mobility w Polsce: „Do tego momentu w ramach ww. kontraktu do klienta zostało przekazanych 4 z 13 pociągów Velaro”.

Do ostatniego dnia prowadziliśmy codzienne negocjacje z Siemensem – powiedział cytowany przez Interfax Oleg Belozyorov prezes RŻD.

Rosjanie w tej sytuacji starają się pocieszać tym, że mają swoje krajowe przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży.

Mamy Sinarę, mamy Ural Locomotives, mamy sporo kompetencji, które na szczęście z rozmysłem przenieśliśmy tu, do Rosji – powiedział Belozyorov

Wspomniana przez szefa kolei rosyjskich „Ural Locomotives” w rzeczywistości jest spółką joint venture założoną wspólnie z Siemensem, który – jak wcześniej zostało wspomniane – ogranicza swoją działalność w Rosji wyłącznie do serwisu taboru. Na liście Belozyorova mógłby się pojawić również największy rosyjski producent taboru Transmaszholding. W tym akurat przypadku współwłaścicielem spółki jest Alstom (posiadający 20% akcji), producent który również zerwał swoje relacje biznesowe z Rosją – więcej informacji.

Rosyjscy producenci taboru funkcjonowali na podzespołach i doświadczeniu zachodnich firm. Zerwanie relacji biznesowych to mocny cios dla Rosjan, którzy chcą wierzyć w to, że poradzą sobie z nałożonymi sankcjami.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności