Saudi Arabia Railways (SAR), we współpracy z firmą Alstom zaprezentuje w październiku w Rijadzie pierwszy na świecie pasażerski pociąg napędzany wodorem – Coradia iLint.
Planowana prezentacja jest następstwem protokołu ustaleń podpisanego przez SAR i Alstom we wrześniu 2022 r. w celu opracowania lub dostosowania rozwiązań wodorowych do potrzeb Królestwa. Coradia iLint firmy Alstom, pociąg pasażerski napędzany wodorem, wyruszy w pierwszą tego rodzaju podróż w Królestwie, pokonując od 10 do 20 kilometrów na linii 1 lub 2 wschodniej sieci Rijadu.
SAR jest w pełni zaangażowany w swoją kluczową rolę narodową, wdrażając przełomowe inicjatywy zgodnie z naszymi ramami strategicznymi, ściśle dostosowanymi do Narodowej Strategii Transportu i Logistyki (NTLS)- powiedział Dr Bashar Al-Malik, dyrektor generalny Saudi Arabia Railways (SAR).
Napędzany bezemisyjną energią, pociąg wodorowy oferuje niezliczone korzyści, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla zrównoważonych rozwiązań energetycznych. Jego pozytywny wpływ obejmuje środowisko, gospodarkę i przyszłość przyszłych pokoleń – dodał.
To kamień milowy w historii Saudi Arabia Railways i Alstom. Alstom ma zaszczyt współpracować z SAR, aby zaprezentować nasz pociąg wodorowy w Rijadzie. Ta współpraca oznacza nasze wspólne zaangażowanie w zrównoważony transport i nasze zaangażowanie w stymulowanie innowacji w branży kolejowej. Pociągi wodorowe mają ogromny potencjał w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla i stanowią realną alternatywę dla pociągów spalinowych na liniach niezelektryfikowanych. Jest to ważny krok naprzód we wspólnym opracowywaniu systemów pociągów napędzanych wodorem, odpowiednich do operacji i spełniających rosnące potrzeby w zakresie przepustowości sieci w Królestwie i SAR. Jesteśmy zobowiązani do współpracy z SAR w ich dążeniu do wspierania zaangażowania Królestwa w zakresie czystej energii i celu zerowego netto do 2060 r. – powiedział Mohamed Khalil, dyrektor zarządzający Alstom w Arabii Saudyjskiej.
Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi, które generują energię elektryczną do napędu. W ubiegłym roku pociąg przejechał 1175 km bez tankowania zbiorników wodoru. Jest cichy i emituje tylko wodę podczas pracy, a także charakteryzuje się kilkoma innowacjami: czystą konwersją energii, elastycznym magazynowaniem energii oraz inteligentnym zarządzaniem mocą trakcyjną i dostępną energią. Alstom opracował rozwiązania trakcji wodorowej na wielu platformach i podpisał kilka umów na pociągi zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Pierwsze dwie floty rozpoczęły komercyjne przewozy pasażerskie w Niemczech w zeszłym roku.