Strona główna » Wiadomości » Transport miejski » Rewolucja na torach tramwajowych we Wrocławiu. MPK ogłosi aż 70 przetargów

Rewolucja na torach tramwajowych we Wrocławiu. MPK ogłosi aż 70 przetargów

Adrian Izydorek
Fot. MPK Wrocław

Przed nami wielki boom inwestycyjny – na takie działania wrocławskie tory, teraz pod zarządem MPK, czekały latami. Tylko w tym roku nakłady na remont i utrzymanie wyniosą 80 mln zł.

To ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej wydał ówczesny zarządca, czyli Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta. Plan ZDiUM-u, który sięgał do roku 2030, MPK zrealizuje w tempie o 6 lat krótszym – do roku 2024. Poza tym, MPK ogłosiło przetarg na nowe tramwaje oraz otworzyło automatyczną myjnię.

Najtrudniejszym ze względów logistycznych przedsięwzięciem będzie wymiana części rozjazdów oraz skrzyżowań torowych w ścisłym centrum Wrocławia, m.in. na pl. Dominikańskim, na ulicach Świdnickiej, Piłsudskiego, Piotra Skargi oraz na Podwalu. W sumie MPK ogłosi w tym roku aż 70 przetargów.

Największą planowaną inwestycją będzie natomiast kompleksowy remont torowiska i sieci trakcyjnej w ciągu ulicy Olszewskiego wraz z pętlą Biskupin. Oznacza to wymianę 3,5 km toru pojedynczego, 1,5 tys. metrów sieci trakcyjnej oraz 1,5 tys. metrów kabli.

Poza tym planowane są modernizacje stacji zasilających sieć trakcyjną. W całym mieście jest ich 20. Na początek remontu doczekają się cztery z nich, w których jeszcze pracują urządzenia z lat 60. i 70.

Takie inwestycje oznaczają duże utrudnienia, ale bez nich nie nastąpi odczuwalna poprawa stanu infrastruktury. Prezes Krzysztof Balawejder zapowiada, że potrzeba trzech lat intensywnych remontów, aby efekt był odczuwalny.

Głównie z myślą o nowopowstających liniach – Na Popowice i Nowy Dwór – MPK planuje zakup 25 w pełni niskopodłogowych tramwajów z opcją zamówienia kolejnych 21. Producenci mogą składać oferty do końca kwietnia, a pierwsze wagony mają pojawić się na torach w 2022 roku.

Dla starych i nowych tramwajów na zajezdni Borek powstała automatyczna myjnia tramwajowa. Dotychczas mycie jednego pojazdu trwało około godziny i wymagało zaangażowania co najmniej dwóch osób. Teraz zajmuje to 10 minut i jest to proces znacznie bardziej ekologiczny – woda wykorzystywana jest w obiegu zamkniętym.

Wraz z nowymi inwestycjami w parzę idzie podnoszenie kwalifikacji kierujących

Mamy w zespole świetnych kierowców oraz motorniczych, ale też takich, których trzeba doszkalać – uważa prezes MPK Krzysztof Balawejder. – Niektórym również przyda się przypomnienie zasad, jakie obowiązują w kontaktach z pasażerami. Można zrozumieć, że niektórym osobom po kilku godzinach pracy w stresujących warunkach puszczają nerwy. Tak jednak nie powinno być. Postawa kierujących świadczy o całym MPK, a pasażerowie muszą mieć zawsze poczucie, że mogą na nich liczyć. Dlatego wprowadziliśmy więcej szkoleń związanych z obsługą pasażerów.

Szkolenia obejmą nowych i długoletnich pracowników, nie tylko motorniczych, ale też kierowców. Motorniczowie mają się nauczyć usuwania drobnych usterek, takich, z którymi można poradzić sobie bez pomocy techników.

Trwają już szkolenia na urządzeniu treningowym. Jest ono dopełnieniem ćwiczeń z jazdy tramwajem na ulicach miasta. Urządzenie pomaga zweryfikować nabyte umiejętności oraz czas reakcji, a także w bezpiecznych warunkach przećwiczyć awaryjne sytuacje. Dzięki takiemu treningowi, motorniczy może skupić się np. na doskonaleniu umiejętności hamowania, ekonomicznej jazdy, wykrywania usterek na torowisku i w pojeździe lub też kierowania tramwajem w niesprzyjających warunkach.

 

Podobne artykuły