Warszawska Linia Średnicowa – najbardziej zatłoczona linia kolejowa w Polsce, dziennie przejeżdża przez nią około tysiąca pociągów. Wkrótce rozpocznie się na niej generalny remont. Jak będzie wyglądała organizacja ruchu pociągów podczas remontu, a jak po remoncie?
Jak duże utrudnienia w trakcie przebudowy?
Modernizacja warszawskiej linii średnicowej będzie rozłożona w czasie od 2020 do 2026 roku, nie można więc przewidzieć dokładnie, jakie rozwiązania zostaną wprowadzone. Są jednak wstępne informacje na ten temat.
Jak powiedziano na konferencji prasowej PKP PLK, remont warszawskiej średnicy będzie odbywał się stopniowo, tak aby nie sparaliżować wszystkich peronów naraz. Część ruchu kolejowego w kierunku wschodnim przeniesiona będzie na stację Warszawa Gdańska, a w kierunku zachodnim – na przywróconą do ruchu po 22 latach Warszawę Główną.
Przebudowa części dalekobieżnej rozpocznie się na stacji Warszawa Zachodnia, następne prace realizowane będą na Warszawie Wschodniej, a później na torach pomiędzy Warszawą Wschodnią i Zachodnią a Warszawą Centralną i na samym Dworcu Centralnym.
Remont linii średnicowej nie wystartuje, dopóki nie zostaną zakończone wszystkie prace na linii obwodowej oraz nie zostanie otwarta stacja Warszawa Główna.
Po zakończeniu remontu
Warszawa Centralna, Warszawa Śródmieście oraz stacja metra Centrum zostaną połączone dawno oczekiwanym przejściem podziemnym.
W porozumieniu z Tramwajami Warszawskimi, na Dworzec Zachodni doprowadzone zostaną tramwaje, które zatrzymywać się będą na podziemnym przystanku. Poszerzone zostanie też przejście podziemne pomiędzy peronami, gdzie będą znajdować się kasy biletowe.
Nowe tory oraz nowy peron na stacji Warszawa Zachodnia zwiększą częstotliwość pociągów do stacji Piaseczno, Legionowo oraz połączą tory przy obecnym peronie 8 (który stanie się peronem 9) z resztą stacji.
Przystanek Warszawa Śródmieście zyska dwa nowe tory, przez co stanie się stacją, a pociągi będą mogły zatrzymywać się na dłuższy postój.
Zamiast dotychczasowego przystanku Warszawa Powiśle powstaną dwa nowe – Warszawa de Gaulle’a i Warszawa Solec.
Na stacji Warszawa Wschodnia wybudowane zostaną dodatkowe tory do stacji Otwock i Sulejówek Miłosna, co również zwiększy przepustowość linii.
Najważniejszą rzeczą jednak jest przepustowość całej linii średnicowej – po części podmiejskiej na godzinę będą mogły przejechać 24 pary pociągów, a po dalekobieżnej – 20.
Dodatkowo budynek Dworca Centralnego wpisany został do rejestru zabytków woj. mazowieckiego. Nie wiadomo więc, jak potoczą się tam prace remontowe. Od decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków zależą teraz dalsze losy tej stacji.
Poprawa dostępności komunikacji w Warszawie niestety będzie wiązać się z utrudnieniami, ale kiedyś trzeba wyremontować linię średnicową. Według założeń ma ona być użytkowana bez większych zmian przez najbliższe 100 lat!