Ekonomia i rynek Kolej na świecie Przewozy towarowe

Rekordowe przewozy kontenerów na Nowym Jedwabnym Szlaku

Rekordowe przewozy kontenerów na Nowym Jedwabnym Szlaku Fot. Pixabay (ilustracyjne)

Od początku 2020 roku przewozy kontenerów na szerokotorowych trasach przebiegających przez terytorium Kazachstanu, Rosji i Białorusi wyniosły ponad 500 tysięcy TEU. To efekt rekordowych wzrostów i połowa drogi do miliona.

Zostały one obsłużone w ramach usług tranzytowych UTLC ERA. Oznacza to już kolejny rekord na Nowym Jedwabnym Szlaku. Taki wynik został osiągnięty po raz pierwszy w historii kolejowego ruchu towarowego.

Znaczne wzrosty

Obecne łączne wolumeny tranzytu są półtora razy większe niż w 2019 r. Wówczas było to 333 tysięcy TEU. Kluczowymi czynnikami, które przyczyniły się do tego wzrostu są: przewidywalność i stabilność dostaw, które kolej zapewnia w czasie pandemii. Wpływ na to miał również wzrost kosztów transportu lotniczego i morskiego, spowodowany ograniczeniami związanymi z COVID-19, a odczuwalny niemalże na wszystkich kontynentach.

Kierując się tym zaletami transportu kolejowego, główni producenci towarów i samochodów podjęli decyzję o zwiększeniu kolejowego ruchu towarowego między Chinami a Europą, wybierając właśnie ten środek transportu. Bez wątpienia wpływ na to ma niezawodność transportu kolejowego, zwłaszcza w okresie zimowym. To także dobre wiadomość dla spółek z Grupy PKP CARGO, które aktywnie uczestniczą w transporcie kontenerów z Azji do Europy Zachodniej. Jak wiadomo w Polsce następuje ich przeładunek z torów szerokich na normalne. A to potwierdza konieczność dalszych inwestycji w terminale i infrastrukturę.

Jest to o tyle ważne, że według danych Eurazjatyckiego Banku Rozwoju w latach 2016-2019 roczny wolumen przewozów kontenerowych między Chinami a Europą wzrósł ze 100 tys. TEU do 725 tys. TEU. Do końca 2020 roku wskaźniki te mogą przekroczyć tę najwyższą wartość.

Trend wzrostowy i ambitne cele

Od sześciu miesięcy utrzymuje się trend wzrostu natężenia ruchu w usługach regularnych UTLC ERA. W sierpniu uzyskaliśmy absolutny rekord w naszych usługach i przewieźliśmy 56 tys. TEU każdego miesiąca. Dziś całkowita przepustowość to już ponad 500 tysięcy TEU, co świadczy o znacznym powiększeniu możliwości korytarza. Taki rozwój jest zgodny z naszą strategią i strategią krajów wzdłuż Jedwabnego Szlaku, które pracują nad urzeczywistnieniem hasła „Jeden pas, jedna droga, milion kontenerów” – powiedział Alexey Grom, prezes UTLC ERA.

Celem jest zatem milionowy kontener. Jesteśmy teraz w połowie drogi. Aby nasze plany i oczekiwania były bardziej skoncentrowane na tym celu będziemy pracować z naszymi partnerami, aby osiągnięcie tego celu nastąpiło wcześniej niż 2025 r. Wiemy, że rok 2021 został ogłoszony w Unii Europejskiej rokiem kolei i myślę, że jest to bardzo dobra inicjatywa – dodał Grom.

Jak wskazał jeden rok dla branży kolejowej jest jak sekunda. Stąd też Grom zapowiada, żeby kolejne lata na Nowym Jedwabnym Szlaku określić jako „era kolei”. Postawienie na kolej może być korzystne dla wszystkich, zarówno dla przewoźników, spedytorów jak i ich klientów.