NaKolei.pl WiadomościPrawo i przetargi Przetarg na 300 wagonów dla PKP Intercity jeszcze w tym miesiącu. Będą na 200 km/h

Przetarg na 300 wagonów dla PKP Intercity jeszcze w tym miesiącu. Będą na 200 km/h

Adrian Izydorek
Fot. PKP Intercity

PKP Intercity inwestuje w tabor. Zgodnie ze swoją strategią do 2030 roku ma zakupić prawie tysiąc nowych wagonów. Przetarg na zakup 300 ma pojawić się jeszcze w tym miesiącu.

Na początku września, podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu Prezes Zarządu PKP Intercity poinformował, że przewoźnik „wkrótce” ogłosi przetarg na zakup 300 nowych wagonów. Zakup ma zostać zrealizowany zgodnie ze strategią inwestycyjną przewoźnika, która opiewa na kwotę 27 mld zł.

Dzisiaj natomiast Członek Zarządu Spółki skonkretyzował, że przetarg ten powinien pojawić się jeszcze w tym miesiącu, bądź najpóźniej w przyszłym.

Myślę, że w tym miesiącu pojawi się przetarg. W najgorszym wypadku będzie to następny miesiąc – poinformował Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.

Póki co dowiedzieliśmy się, że PKP Intercity planuje zakup wagonów dostosowanych do prędkości 200 km/h. Co więcej, ma to być zamówienie na wagony zarówno przedziałowe, jak i bezprzedziałowe.

PKP Intercity ma za sobą już podobne zamówienie. W 2018 roku przewoźnik podpisał umowę z FPS H. Cegielski na zakup 55 nowych wagonów (umowę rozszerzono do 81 wagonów w 2019 roku). Według tego zamówienia PKP Intercity kupiło 27 wagonów bezprzedziałowych 2 klasy, 23 wagonów przedziałowych 2 klasy i 10 wagonów bezprzedziałowych z miejscami do przewozu rowerów (2 klasa). Te wagony to 175A, które są przystosowane do eksploatacji z prędkością 200 km/h. Co z pewnością różni zamówienie FPS od planowanego zakupu to liczba wagonów: obecnie PKP Intercity planuje zakupić 300 wagonów z opcją na domówienie 150 kolejnych.

A więc szczegóły przetargu oraz techniczne aspekty zamówienia powinniśmy poznać już niebawem. Na pewno – co jest w zasadzie obecnie standardem w nowym taborze – w wagonach będzie klimatyzacja, gniazdka elektryczne, Wi-Fi oraz ułatwiony dostęp dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Bardzo ważne, aby produkt był szyty na miarę, żeby nasze wagony były dostosowane do oczekiwań każdego pasażera. Nie zapominamy też o dzieciach, o przejazdach rodzinnych, bo zależy nam, aby pasażerowie czuli się dobrze w pociągach i chętnie wracali na kolej – zapowiadał Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity podczas Forum Ekonomicznego.

Przypomnijmy, że według strategii, PKP Intercity do 2030 roku ma zakupić:

  • 926 nowych wagonów
  • 162 lokomotyw elektrycznych, w tym wielosystemowych
  • 45 wielosystemowych elektrycznych do obsługi składów typu push-pull
  • 35 elektrycznych zespołów trakcyjnych
  • 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych
  • 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych

Ponadto do modernizacji ma pójść:

  • 1,5 tys. wagonów
  • 87 elektrowozów
  • 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności