Jednym z praktycznych aspektów patriotyzmu gospodarczego jest rozwijanie polskiej myśl konstrukcyjnej oraz nowych narzędzi i technologii, a także wdrażanie rozwiązań, które podnoszą atrakcyjność i konkurencyjność krajowej gospodarki.
W Grupie PKP jednym z podmiotów posiadających potencjał do rozwoju nowoczesnych rozwiązań oraz miejscem kształtowania się polskiej myśli technologicznej są bydgoskie Kolejowe Zakłady Łączności, które tworzą i dostarczają produkty dla kolei oraz dedykowane systemy do obsługi pozakolejowej. To przedsiębiorstwo z dużymi tradycjami – powstałe w połowie XIX wieku, które w pierwszym okresie swej działalności zajmowało się pracami remontowymi napowietrznych linii telekomunikacyjnych czy sprzętu telefonicznego i telegraficznego. W Międzywojniu przedsiębiorstwo dodatkowo realizowało remonty urządzeń sygnalizacyjnych dla kolei. Natomiast po II Wojnie Światowej zajmowało się produkcją specjalistycznych urządzeń łączności kolejowej czy instalacją oraz uruchamianiem na terenach kolejowych central telegraficznych i urządzeń telegrafii wielokrotnej, potem zaś również traktów telefonii i telegrafii wielokrotnej czy też produkcją automatów biletowych i urządzeń łączności kolejowej.
Zmieniały się czasy, zmieniała się nazwy firmy, wreszcie zmieniał się zakres działalności przedsiębiorstwa, jednakże niezmienną pozostała potrzeba ciągłego wzrostu oraz rozwoju polskiej myśli konstrukcyjnej i technologicznej, co jest istotne również teraz w czasach kolejnej rewolucji przemysłowej prowadzącej do jeszcze większej automatyzacji procesów, całych branż i gospodarek.
Dziś znaczna część polskich dworców pozostających w portfelu właścicielskim PKP S.A. wyposażona jest w produkowany przez Kolejowe Zakłady Łączności, System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (tzw. SDIP) a polska kolej może korzystać również z systemów monitoringu obiektów kolejowych oraz systemów łączności kolejowej produkcji Zakładu. Przedsiębiorstwo rozwija również produkcję parkomatów, mobilnych biletomatów czy stacji ładowania samochodów, które funkcjonują w różnych lokalizacjach w Polsce, są wykorzystywane przez samorządy, komunikację publiczną czy spółki kolejowe.
Dlaczego jest to tak istotne? Nie tylko dlatego, że Kolejowe Zakłady Łączności to przedsiębiorstwo współtworzące Grupę PKP S.A., nad którym nadzór właścicielski sprawują Polskie Koleje Państwowe S.A., przedsiębiorstwo w całości kapitałowo polskie. Przede wszystkim dlatego, że w firmie powstają autorskie, własne rozwiązania programistyczne, elektroniczne czy mechaniczne, a więc nowoczesne rozwiązania systemowe i produkty, które stanowią odpowiedź na potrzeby szeroko rozumianego i dynamicznie zmieniającego się rynku transportowego. Takie, jak wspomniany już wyżej, SDIP, tj. system tablic informacyjnych, urządzeń funkcjonujących w środowisku Centralnej Aplikacji Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zarządcę narodowej sieci linii kolejowych. Z punktu widzenia rynku usług kolejowych ważne jest to, aby prezentowane informacje były jasne i czytelne, natomiast system niezawodny i wydolny, a więc odporny zarówno na warunki atmosferyczne czy akty wandalizmu.
Podobnie istotne znaczenie odgrywają systemy łączności kolejowej, to jest systemy łączności dyspozytorskiej, które zapewniają łączność w obrębie lokalnych centrów sterowania, gwarantujące bezpieczną komunikację, coraz bardziej zresztą unowocześniane, czy też stosowane na liniach kolejowych systemy monitoringu obiektów kolejowych na przejazdach kolejowych i drogowych. Niezmiernie ważne są też biletowe automaty mobilne mające zastosowanie w pojazdach czy parkomaty własnej produkcji, które mogą być wykorzystywane w strefach parkingowych tak w Polsce, jak i poza granicami kraju. Stosunkowo nowym produktem Zakładu są też stacje ładowania pojazdów elektrycznych (ecoMOTO, ecoMOTOhome) wykorzystywane przy dworcach kolejowych, które stanowią odpowiedź na trendy związane z rozwojem szeroko rozumianej elektromobilności. Zarówno te stacjonarne, jak naścienne, dedykowane do instalacji w garażach czy parkingach podziemnych.
Nowoczesne systemy kolejowe, zaawansowane technologicznie urządzenia są niezbędne z punktu widzenia funkcjonowania i dalszego rozwoju transportu kolejowego, a te pozakolejowe umożliwiają dodatkowo obsługę samochodów elektrycznych czy stref parkingowych. Ważką kwestią jest nie tylko rozwijanie oferty konkretnego przedsiębiorstwa oraz dostosowywanie jej do zmieniających się potrzeb gospodarek i coraz bardziej wymagających odbiorców, ale stałe doskonalenie polskiej myśli konstrukcyjnej i technologicznej. W najgłębszym przekonaniu autora niniejszego tekstu rozwój polskiej myśli konstrukcyjnej czy technologicznej ma fundamentalne znaczenie z punktu widzenia polskiej gospodarki i Polski w ogóle, jako nowoczesnego państwa, które jest w stanie konkurować z innymi krajami na wielu płaszczyznach funkcjonowania. Dziś szczególnego znaczenia nabiera umiejętność łączenia obszaru badań, rozwoju czy cyfryzacji z praktyką gospodarczą, budowanie efektów synergii między ustaleniami nauki a możliwościami produkcyjnymi przedsiębiorstw, i zastosowania efektów badań w działaniach praktycznych. Niewątpliwie polska gospodarka będzie bardziej nowoczesną, gdy będzie stawiała konsekwentnie na rozwój rodzimej produkcji, łańcuchów dostaw, i będzie potrafiła umiejętnie wykorzystywać efekty naukowych badań. Rozwój własnych technologii to droga do zwiększenia potencjału produkcyjnego państwa i zamożności społeczeństwa. To również działanie składające się na system patriotyzmu ekonomicznego, którego jednym z praktycznych aspektów patriotyzmu ekonomicznego jest rozwijanie polskiej myśl konstrukcyjnej oraz nowych technologii, a także wdrażanie rozwiązań, które podnoszą atrakcyjność i konkurencyjność krajowej gospodarki. Takie podejście charakteryzuje zresztą najbardziej dynamicznie rozwijające się i zarazem najbogatsze gospodarki świata – państwa z własnymi tradycjami, historią, kulturą czy odmiennymi systemami społeczno – politycznymi, dla których patriotyzm ekonomiczny stanowi wspólny mianownik. Patriotyzm ekonomiczny, który pozostaje dziś jednym z najważniejszych nurtów rozwoju dojrzałych gospodarek narodowych i społeczeństw. Świadome wzmacnianie interesów państwa polega również na kształtowaniu i rozwijaniu własnych technologii oraz rozwiązań przemysłowych. Dużą rolę w tym procesie odgrywają również, obok instytucji badawczych, przedsiębiorstwa kontrolowane przez państwo, które mają istotne znaczenie w procesie budowy podmiotowej, silnej i niezależnej pozycji danego kraju, kreują wzorce i stwarzają perspektywy do rozwoju gospodarek. Rozwijanie własnej myśli konstrukcyjnej i technologicznej służy umacnianiu podmiotowości państwa, budowie jego silnej i niezależnej ekonomicznie pozycji w świecie.
Rafał Zgorzelski