Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » PKP wybudują 9 kolejnych Innowacyjnych Dworców Systemowych

PKP wybudują 9 kolejnych Innowacyjnych Dworców Systemowych

Adrian Izydorek
fot. PKP S.A.

Nowoczesne, innowacyjne, proekologiczne i dostosowane do potrzeb lokalnej społeczności – takie będą nowe dworce kolejowe, które powstaną w dziewięciu miejscowościach. PKP S.A. podpisała umowę na ich projekt i budowę.

Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP S.A. zakładający zaprojektowanie i budowę niewielkich oraz nowoczesnych dworców kolejowych dostosowanych do lokalnych potrzeb. W ramach zadania, na które została podpisana umowa z firmą SKB S.A., powstanie ich dziewięć w miejscowościach położonych w województwach: mazowieckim, podlaskim i wielkopolskim. Nowe dworce zostaną wybudowane na stacjach: Dębe Wielkie, Wrzosów, Garwolin, Łaskarzew Przystanek, Kornelin, Racibory, Zdrody Nowe, Wasilków i Nowym Tomyśl.

Innowacyjne Dworce Systemowe to interesujący projekt, który pozwala na poprawę komfortu podróżnych w mniejszych miejscowościach. Jest on częścią Programu Inwestycji Dworcowych, w ramach którego do 2023 roku w całej Polsce zostanie przebudowanych prawie 200 dworców kolejowych. W szczególności, jako mieszkańca Mazowsza, cieszy mnie to, że w ramach kontraktu na projekt i budowę 9 IDS-ów, aż pięć z nich powstanie na terenie województwa mazowieckiego – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

 

Mieszkańcy naszego województwa już niedługo będą mogli korzystać z nowoczesnych innowacyjnych dworców systemowych. To kolejny krok w przywracaniu lokalnych połączeń, a także poprawa standardów transportu z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami, ekologii i wygody pasażerów – mówi Sylwester Dąbrowski, wicewojewoda mazowiecki.

Nowe dworce zostaną wybudowane w miejscu obecnych, przeznaczonych do rozbiórki obiektów lub w ich pobliżu. Przy podjęciu decyzji o ich lokalizacji braliśmy pod uwagę potrzeby lokalnej społeczności. Kierowaliśmy się także optymalizacją kosztów utrzymania budynków, dlatego w IDS-ach zastosowane zostaną rozwiązania proekologiczne – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.

Dwie wersje dworców: IDS-A i IDS-B

Dworce powstaną w dwóch wersjach, tzw. IDS-A (Racibory, Wasilków, Zdrody Nowe) i IDS-B (pozostałe lokalizacje). Pierwsze z nich to niewielkie dworce o powierzchni użytkowej około 29 m kw., na których pasażerowie będą mogli skorzystać z ogrzewanej wiaty oraz kompleksu toalet dostosowanego również do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.  Pod wiatą znajdą się również siedziska dla podróżnych oraz stojaki na rowery. W miejscowościach, gdzie ruch podróżnych jest większy, zostaną wybudowane IDS-y w rozszerzonej formule o powierzchni około 72 m kw. Nowy dworzec tego typu będzie się składał z klimatyzowanej poczekalni, toalet oraz pomieszczenia kasy biletowej i niewielkiej przestrzeni komercyjnej.

W IDS-ach zostaną zamontowane nowoczesne systemy informacji głosowej i wizualnej,  bezpieczeństwa (CCTV, kontrola dostępu, system włamania i napadu) oraz automatyki oświetlenia. Dworce te będą również w pełni przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności (ścieżki prowadzące, tablice dotykowe, brak barier architektonicznych). IDS-y to nie tylko nowe budynki dworców, ale również obiekty, w których zostaną zaimplementowane rozwiązania proekologiczne.  Zostaną w nich zamontowane systemy do odzysku wody opadowej oraz wody szarej, która po oczyszczeniu będzie używana do podlewania roślin oraz spłukiwania toalet. Oświetlenie będzie oparte o oprawy LED, przy czym energia elektryczna będzie pozyskiwana częściowo z paneli fotowoltaicznych zlokalizowane na dachu budynku. Do ogrzewania dworców zostaną zastosowane pompy ciepła pobierające energię skumulowaną w gruncie. Instalacje będą sterowane za pomocą BMS (Building Management System).

Wykonawca, z którym została podpisana umowa, zrealizuje zadanie w formule „projektuj i buduj”, przy wykorzystaniu projektu typowego dworca IDS, opracowanego przez PKP S.A. Pozostałe do wykonania prace projektowe dla poszczególnych lokalizacji powinny zakończyć się w połowie 2020 roku, wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie prac budowlanych. Planowany termin otwarcia IDS-ów to przełom 2020 i 2021 roku. Łączny koszt inwestycji to 39,6 miliona zł. Będzie ona realizowana z wykorzystaniem środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

ai/ PKP.pl

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x