Dziś (6 października 2020 roku) upłynął termin składania ofert w przetargu na dostawę 5 wielosystemowych lokomotyw dla PKP CARGO. Jak dowiedział się portal NaKolei.pl nie wpłynęła żadna oferta.
Przetarg na zakup pięciu lokomotyw wielosystemowych nie został rozstrzygnięty, gdyż nie wpłynęła na niego żadna oferta, choć kilku producentów wyraziło zainteresowanie zawarciem kontraktu z PKP CARGO. Postepowanie zostanie powtórzone, ale przed ogłoszeniem drugiego przetargu przeprowadzimy dialog techniczny z potencjalnymi oferentami. W trakcie pierwszego postępowania wpłynęło wiele pytań i propozycji dotyczących zmiany niektórych warunków dostaw. Liczymy, że drugi przetarg zakończy się wyborem dostawcy lokomotywy w ciągu kilku miesięcy – poinformował nas Krzysztof Losz, rzecznik prasowy PKP CARGO.
Przypomnimy, że przetarg dotyczył nie tylko dostawy pięciu lokomotyw wielosystemowych, ale również świadczenia usług utrzymaniowych, dostarczenia niezbędnej dokumentacji, dostawy zestawu awaryjnego, uzyskania homologacji, przeprowadzenia szkolenia, dostawy oprogramowania, licencji, oznakowania lokomotyw, świadczenia usług utrzymania.
Patrząc na praktykę innych przetargów, można podejrzewać, że producenci chcą na przewoźniku wymóc lepsze warunki współpracy. PKP CARGO z racji na dofinansowanie unijne jest w gorszej sytuacji negocjacyjnej i niestety czas nie gra na ich korzyść – komentuje Mateusz Izydorek vel Zydorek, dyrektor Biura Klastra Luxtorpeda 2.0.
Lokomotywy kupowane są bowiem z unijnym dofinansowaniem w ramach Działania 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych, Oś priorytetowa III Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
PKP CARGO chce pozyskać w ten sposób tabor kolejowy do przewozów intermodalnych, i nie są to tylko lokomotywy. W ramach tego projektu podpisane zostały już umowy na dostawy platform intermodalnych, 936 sztuk wyprodukuje dla przewoźnika fabryka Tatravagónka ze Słowacji (część wagonów już zostało odebranych, a pozostałe będą sukcesywnie dostarczane do 2022 roku włącznie). Kolejne 220 wagonów wyprodukuje konsorcjum spółek z Grupy Greenbrier, do którego należą też Wagony Świdnica (dostawy będą miały miejsce w 2021 i 2022 roku). Częścią tego drugiego unijnego kontraktu jest zakup 5 lokomotyw wielosystemowych. Całość programu zakupowego (1156 platform i 5 lokomotyw) będzie mieć wartość prawie 552 mln zł, w tym połowę będzie stanowić unijne dofinansowanie. Zgodnie z zapisami pierwszego przetargu wszystkie elektrowozy miały zostać dostarczone do 2020 roku. Być może przy powtórce termin ten zostanie nieco wydłużony.
Głównym celem projektu jest zwiększenie udziału transportu kontenerowego w ogólnych przewozach ładunków, poprzez zakup nowego taboru do przewozów intermodalnych. Ponadto projekt przyczyni się do promocji transportu intermodalnego oraz przede wszystkim do przeniesienia części transportu drogowego na kolej. Spowoduje to zmniejszenie uciążliwości transportu dla środowiska.
I przypomnijmy, że PKP CARGO chciało kupić lokomotywy wielosystemowe, z dopuszczeniem do ruchu w: Polsce, Austrii, Niemczech, Czechach, na Słowacji i Węgrzech, wyposażone w systemy zasilania: 3 kV DC, 15kV 16 2/3 Hz AC oraz 25kV 50 Hz AC. Wymagany współczynnik niezawodności nie mógł być niższy niż 0,96 dla każdej lokomotywy a dla wszystkich 0,97. Wraz z pierwszą lokomotywą wymagana była dostawa zestawu antyawaryjnego z częściami i podzespołami. W cenie trzeba byłoby także wykonać pierwszą naprawę P4.
Docelowo lokomotywy miały zostać dostarczone do zakładu Poznań – Franowo.