VII Kongres Rozwoju Kolei
Przewozy pasażerskie
Partnerzy działu

Pierwszy dzień francuskiej konkurencji w Hiszpanii. Na trasie KDP Madryt – Barcelona

Pierwszy dzień francuskiej konkurencji w Hiszpanii. Na trasie KDP Madryt – Barcelona Fot. TT / @HeleneVALENZU10

Francuskie SNCF dzisiaj uruchomiło swój pierwszy pociąg dużych prędkości w Hiszpanii. Jest to o tyle ciekawe, że teraz na niezwykle popularnej trasie kursuje dwóch przewoźników, a konkurencja zaproponowała rekordowo tanie bilety – nawet za 9 euro.

OUIGO, marka pociągów należących do grupy SNCF dzisiaj, 7 maja 2021 roku odbyło pierwszy kurs na trasie Barcelona – Madryt. Jest to nowy operator połączeń KDP w Hiszpanii. Jest to swego rodzaju krok milowy w Hiszpanii, gdzie zerwano monopol przewozowy na trasie, która charakteryzowała się największym popytem.

Event rozpoczął się od prezentacji piętrowego składu TGV Duplex. To był również czas dla przedstawicieli SNCF.

To wielka duma dla SNCF być obecnym w tym ważnym dla Hiszpanii momencie i być pierwszym operatorem, który sprawił, że otwarcie rynku dużych prędkości stało się rzeczywistością – powiedział Christophe Fanichet, CEO SNCF.

Po ośmiu latach działalności OUIGO we Francji, bez wątpienia można powiedzieć, że przewoźnik odnosi tam sukces – duża zasługa w tym jest, że oferuje konkurencyjnie niskie ceny. Dzisiaj odbył się przejazd reprezentacyjny, gdzie chętni mogli zapoznać się z ofertą pociągu TGV na trasie Madryt – Barcelona. Regularne kursy pociągów OUIGO rozpoczną się 10 maja. Pociąg będzie zatrzymywać się również w Saragossie i Tarragonie. Po latach monopolu na trasie przez Renfee, OUIGO weszło na rynek z własną ofertą, która okazała się być na tyle korzystna, że przewoźnik sprzedawał nawet 1000 biletów na godzinę (ceny zaczynają się od 9 euro za bilet).

OUIGO będzie realizować 10 kursów dziennie w relacji Madryt – Barcelona. Czas przejazdu to 2,5 godziny. Zaoferowane zostaną także usługi, takie jak catering OUIBAR.

Koleje Hiszpańskie odpowiadają

Renfee w tym roku również uruchomi tanie połączenie KDP znane pod marką AVLO. Po raz pierwszy taki pomysł zrealizowano w 2020 roku, kiedy to przez pierwsze 10 dni bilety sprzedawano po wyjątkowo niskiej cenie – 5 euro. Połączenia zostały chwilę potem zamrożone z uwagi na pandemię koronawirusa. Reaktywacja połączeń AVLO ma nastąpić 23 czerwca 2021 roku. Tym razem bilety można będzie kupić za 5 euro przez trzy tygodnia od momentu uruchomienia sprzedaży.

Połączenia AVLO będą obsługiwane przez  pociągi Talgo 112, które rozpędzają się do prędkości 350 km/h. Jednostki te przeszły modernizacje, która polegała na zlikwidowaniu pierwszej klasy w składzie, co pozwoliło na zwiększenie pojemności do 438 miejsc dla pasażerów.