Kolej na świecie Prawo i przetargi Tabor

Pesa z umową na 5 Swingów dla Torunia i najlepszą ofertą w przetargu na 25 tramwajów dla Sofii

Pesa z umową na 5 Swingów dla Torunia i najlepszą ofertą w przetargu na 25 tramwajów dla Sofii Fot. Pesa Bydgoszcz

Prezesi Pesa i MZK Toruń podpisali dzisiaj umowna dostawę 5 tramwajów typu Swing dla Torunia. W uroczystości uczestniczyły Prezydent Michał Zaleski.

Przetarg na dostawę nowych tramwajów ogłoszono 13 grudnia 2019 r. W postępowaniu złożono tylko jedną ofertę – PESA – na kwotę 46.405.101,75 zł brutto. Po sprawdzeniu pod względem formalnym i merytorycznym oferta została zaakceptowana, a umowę w obecności Prezydenta Torunia podpisano 22 lipca br.

Zakup tramwajów jest częścią dużego projektu “Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, który zawiera kilka zadań – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Będą to kolejne nowoczesne tramwaje w Toruniu, bo mamy już 17 swingów. Poprzednią umowę podpisywaliśmy w 2013 roku, także z firmą PESA, więc szlak został już przetarty. Dziękuję obydwu spółkom za sprawne przeprowadzenie postępowania przetargowego.

Zainteresowanie przetargiem było duże. W sumie liczba zadanych nam pytań przekroczyła 100., ale ostatecznie ofertę złożyła tylko PESA.  Te tramwaje będą naprawdę na wysokim poziomie. Będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, pięcioczłonowe, z całkowicie niską podłogą wyłożoną wykładziną antypoślizgową, wyposażone w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy, WiFi, gniazda ładowania USB, biletomaty, zapowiedzi głosowe i wizualne przystanków, system zliczania pasażerów, monitory reklamowe – wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.

Dostawy przewiduje się w terminie 24 miesięcy od daty podpisania umowy. Nowe tramwaje będą obsługiwały przede wszystkim nową linię do tzw. osiedla Jar, ale wspomogą też inne trasy.

Dostarczanie tramwajów dla Torunia w ramach projektu BiT City ma dla nas znaczenie symboliczne. BiT City to koncepcja łączenia największych miast kujawsko pomorskiego poprzez transport publiczny – kolejowy i tramwajowy. Jesteśmy dumni, że te podróże mieszkańcy odbywają pojazdami Pesa – pomiędzy miastami jeżdżą bowiem nasze elektryczne Elfy pierwszej i drugiej generacji, a w Bydgoszczy i Toruniu Swingi … Zaryzykuję nawet tezę, że Pesa łączy miasta i mieszkańców. – powiedział prezes Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Krzysztof Zdziarski.

Fot. Wojtek Szabelski / szabelski.com

Zakup jest realizowany w ramach projektu “Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zadanie „Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego”.

Więcej informacji o pojeździe Pesy dla Torunia można znaleźć TUTAJ.

22 lipca okazał się bardzo dobrym dniem dla Pesa ponieważ w czasie, gdy w Toruniu podpisywano umowę, w stolicy Bułgarii Sofii otwarto oferty w przetargu na dostawę 25 tramwajów. Złożyły je trzy firmy – turecki Durmazlar, czeska Skoda i Pesa Bydgoszcz. Ofertę Durmazlar odrzucono, a zarówno pod względem punktacji za technikę, jak i ceny lepsza okazała się oferta Pesa i wszystko wskazuje na to, że właśnie bydgoska firma dostarczy do Sofii kolejne tramwaje.

W stolicy Bułgarii jeździ już 37 tramwajów typu Swing, a w sumie Pesa wyprodukowała i dostarczyła do tej pory 735 tramwajów, z czego 565 jeździ w Polsce, a 170 zagranicą – poza Sofią także w Moskwie, Kijowie, rumuńskim Cluj i Kaliningradzie. W ostatnim czasie bydgoska spółka podpisała też umowę na dostawę 16 tramwajów do Jassy w Rumunii. Pesa Bydgoszcz przygotowała infografikę przedstawiającą ekspansję producenta w Polsce oraz za granicą – Infografika.

 

Fot. Pesa Bydgoszcz