Za nieco ponad miesiąc POLREGIO ma otworzyć oferty w przetargu na zakup do 200 nowych pociągów. Możemy spodziewać się dużego zainteresowania konkursem, zarówno polskich, jak i zagranicznych producentów. Pesa Bydgoszcz deklaruje, że nie wyklucza nawiązania współpracy.
Na początku maja 2022 roku POLREGIO ogłosiło ogromny przetarg na dostawę nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ogromny, ponieważ postępowanie dotyczy zakupu do 200 nowych ezt-ów. Rok wcześniej, czyli w kwietniu 2021 roku Komisja Europejska stwierdziła, że polskie działania wspierające restrukturyzację POLREGIO były zgodne z unijnymi zasadami pomocy publicznej. Tym samym POLREGIO w końcu dostało zielone światło, aby Zarząd mógł starać się o dofinansowania na zakup taboru. Dlatego też przed przewoźnikiem stoi teraz duże wyzwanie, gdzie musi nadgonić stracony czas, a obecne okoliczności na świecie wcale temu nie sprzyjają. Pojawia się pytanie, czy to dobry czas na tak duży zakup?
Zawsze jest dobry czas na inwestycje. W poprzedniej perspektywie unijnej nie mogliśmy sięgać po dofinansowania. Spółka w latach 2014 – 2021 nie mogła sięgać po środki unijne. Przed 2030 rokiem POLREGIO, czyli przed totalnym uwolnieniem rynku – jeżeli chodzi o kończące się nasze umowy na świadczenie usługi przewozowej – eksploatowałoby tabor, który w wielu przypadkach nie nadawałby się do kontynuowania przewozów – zaznaczył Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO podczas VIII Kongresu Rozwoju Transportu.
Ogłoszony przetarg ma pozwolić na zawarcie umowy ramowej, w ramach której POLREGIO będzie mogło podpisywać kolejne umowy wykonawcze na dostawę maks. 60 szt. pociągów w wersji I (od 130 do 160 stałych miejsc pasażerskich) i maks. 140 szt. w wersji II (min. 210 stałych miejsc).
Branża producentów taboru bacznie przygląda się temu postępowaniu.
Trzymamy kciuki za POLREGIO, bo dla nas to jest bardzo istotny partner, gdyby się pojawiło zamówienie na poziomie kilkudziesięciu, czy ponad stu pojazdów to jest absolutnie potrzebne branży – powiedział Maciej Maciejewski, Wiceprezes Pesy podczas VIII Kongresu Rozwoju Transportu.
Będzie duże zainteresowanie
Tak spore postępowanie przetargowe z pewnością będzie cieszyć się dużym zainteresowaniem producentów taboru. Nie tylko krajowych, ponieważ jak informował nas Prezes Stadlera na Polskę, Tomasz Prejs: Stadler interesuje się postępowaniem POLREGIO.
Raczej pewny jest też udział polskich producentów taboru, chociaż nie wiadomo, czy będą to osobne oferty, czy jednak złożone wspólnie w ramach utworzonego konsorcjum. Pesa nie wyklucza takich współprac.
Nie wykluczamy żadnej współpracy. My mamy zarówno pojazd na wózkach Jacobsa, jak i pojazd z podparciem wagonowym. My nie obawiamy się, że to będzie dla nas rewolucja projektowa – stwierdził Maciej Maciejewski, Członek Zarządu Pesy Bydgoszcz.
Oferty w przetargu mają zostać otwarte 27 lipca br.
Zobacz również: PESA i Newag wspólnie złożą ofertę na dostawę piętrowych push-pulli dla PKP Intercity!