NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie PESA i Newag wspólnie złożą ofertę na dostawę piętrowych push-pulli dla PKP Intercity!

PESA i Newag wspólnie złożą ofertę na dostawę piętrowych push-pulli dla PKP Intercity!

Adrian Izydorek
Fot. Pesa Bydgoszcz

PKP Intercity zakończyło etap zbierania wniosków od podmiotów, które wezmą udział w dialogu konkurencyjnym, który obejmuje dostawę 38 siedmiowagonowych piętrowych składów typu push-pull. Co może zaskoczyć, to utworzenie się konsorcjum Newagu i Pesy Bydgoszcz.

PKP Intercity planuje zakupić 38 piętrowych składów push-pull wraz z 45 lokomotywami do ich obsługi. Jednostki mają być dostosowane do prędkości 200 km/h i mają obsługiwać takie trasy jak Warszawa – Łódź, czy Katowice – Kraków. Przewoźnik otrzymał wnioski potencjalnych wykonawców o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, prowadzonego w formie dialogu konkurencyjnego.

W mojej ocenie polski rynek jest za mały na rozwój Newagu, jakiego chciałby zarząd. Trzeba myśleć o przyszłości. Polski Ład i zapotrzebowanie na rynku krajowym powoduje, że portfel zamówień na najbliższy rok jest niezagrożony według informacji od zarządu spółki. Istotna jest perspektywa rozwoju w 2024 roku i dalej – powiedział dla PAP główny akcjonariusz spółki, Zbigniew Jakubas.

PESA i NEWAG to najwięksi polscy producenci taboru, którzy od lat z sukcesami dostarczają pojazdy szynowe klientom na rynku polskim i europejskim. Obie spółki produkują nowoczesny, innowacyjny tabor w oparciu o własne rozwiązania i projekty, które powstają w ich biurach konstrukcyjnych.

Jesteśmy przekonani, że dzięki doświadczeniom zebranym do tej pory przez nasze zespoły możemy razem zaproponować PKP Intercity nowoczesny pojazd piętrowy, który może być konkurencyjny nie tylko w Polsce, ale również na rynkach europejskich – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA.

Podjęcie decyzji w sprawie utworzenia konsorcjum wynika z faktu, że złożenie indywidualnych ofert obarczone byłoby istotnym ryzykiem niewykonania zamówienia ze względu na złożoność przedmiotu zamówienia, możliwości produkcyjne w kontekście terminu jego realizacji oraz inne zobowiązania kontraktowe. Sądzimy iż zawarte konsorcjum wpłynie pozytywnie na dalszy dynamiczny rozwój kolei w Polsce – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu NEWAG S.A.

PESA jako jedyny polski producent zaprojektowała i dostarczyła zestawy typu push pull, czyli piętrowe pojazdy pasażerskie składające się z wagonu sterowniczego, wagonów środkowych i lokomotywy elektrycznej. Piętrowe Pesa Sundeck są od 2016 roku eksploatowane przez Koleje Mazowieckie, zyskały bardzo dobre opinie zarówno pasażerów, jak i obsługi, osiągają również wysokie wskaźniki niezawodności. PESA wyprodukowała dla krajowych i zagranicznych przewoźników ponad 600 zespołów trakcyjnych, konsekwentnie rozwija rodzinę lokomotyw, właśnie rozpoczęła sprzedaż nowoczesnej lokomotywy dwunapędowej.

Jakubas wspomniał dla PAP, że Newag od wielu lat współpracuje np. z Siemensem, przy dostawie pojazdów metra dla Warszawy i Sofii. Jakubas uważa, że Newag mógłby, wspólnie z konkurentem na polskim rynku, czyli bydgoską Pesą, wystartować w przetargu na piętrowe składy wagonowe.

W Polsce szykuje się przetarg na dwupoziomowe pociągi. Uważam, że Newag powinien po raz pierwszy w historii, wystartować w nim wspólnie z bydgoską Pesą. Obie firmy świetnie się uzupełniają i razem takie zamówienie są w stanie zrealizować – mówił właściciel Newagu.

Powołanie Konsorcjum i złożenie wspólnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu ogłoszonym przez PKP Intercity oznacza, że zespoły obu firm w ramach dialogu technicznego rozpoczęły wspólne  prace nad piętrowym pojazdem dedykowanym  dla PKP Intercity.

Fot. Newag

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności